De KNVB kan niet om deze ontwikkeling heen. Om er adequaat op te kunnen reageren en het serviceniveau en de kwaliteit te waarborgen, wordt het bureau public affairs opgericht. Het bureau onderhoudt namens de KNVB de relaties met de politiek en andere publieke stakeholders. Tevens monitort deze afdeling de media, overheidspublicaties en actuele overheidszaken die het voetbal aangaan. Met effectieve interne en externe communicatie levert het bureau een bijdrage aan de positionering en profilering van de KNVB-boodschap in politiek Den Haag.
Bestrijding voetbalvandalisme en overlast
De wet 'Maatregelen bestrijding voetbalvandalisme en ernstige overlast' (de voetbalwet) trad in 2010 in werking. Een evaluatie in 2012 leidt tot aanbevelingen op basis waarvan de minister van Veiligheid en Justitie (V&J) voorstellen tot wetswijziging voorbereidt. Deze worden in maart 2013 gepresenteerd. Ze komen op hoofdlijn tegemoet aan de door de KNVB gewenste verscherping van de sanctietermijnen en strakkere handhaving van de meldplicht (zoals besproken in de algemene vergadering betaald voetbal).
Toch ziet de bond graag nog verdere aanscherping, waaronder het verder verhogen van de maximale straf, het breder inzetten van het strafrecht in combinatie met een wettelijk opgelegde meldplicht en betere middelen voor de aanpak van groepsmisdragingen. De KNVB licht dit in 2012/'13 zowel schriftelijk als mondeling toe aan de minister. Naar verwachting zal het gewijzigde wetsvoorstel na het zomerreces worden behandeld in de Tweede Kamer.
Verlenging crisisheffing?
Het in april 2012 afgesloten Lenteakkoord met bezuinigingsmaatregelen bevat onder andere een heffing – aan werkgevers, eenmalig in 2013 – over alle medewerkers die in 2012 meer dan 150.000 euro bruto verdienen. Onderdeel van de nadere bezuinigingsmaatregelen die het kabinet in maart 2013 aankondigt, vormt het voorstel deze crisisheffing te verlengen.
In april bereiken kabinet, werkgevers en werknemers een sociaal akkoord, waarin zij overeenkomen de aangekondigde bezuinigingsmaatregelen in te trekken. De verwachting is wel dat in september de discussie over een nieuwe bezuinigingsronde zal terugkeren.
Aangezien deze regeling het voetbal onevenredig hard treft, komt de KNVB bij politiek Den Haag tegen de crisisheffing in verweer. Net nu clubs goed op weg zijn met de organisatie van een gezonde financiële huishouding, kunnen ze dergelijke klappen niet zomaar opvangen. Tegelijkertijd zal de bond de fiscale procedure voorbereiden, zoals al na de aankondiging van de mogelijke verlenging van de heffing is besproken met de BVO's die door deze maatregel het hardst worden getroffen.
Onderzoek matchfixing
Onder leiding van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), in samenspraak met het ministerie van Veiligheid en Justitie, vindt een onderzoek plaats naar matchfixing. Het onderzoeksteam bestaat uit de Universiteit van Tilburg, de Vrije Universiteit van Amsterdam en Ernst & Young. Zij onderzoeken of matchfixing in Nederland plaatsvindt en zo ja, wáár het plaatsvindt. De onderzoekers voeren regelmatig overleg met een klankbordgroep. In deze klankbordgroep zijn Europol, de KNVB, politie, VVCS, Kansspelautoriteit, NOC*NSF, het Openbaar Ministerie en de ministeries van VWS en V&J vertegenwoordigd. De resultaten worden najaar 2013 verwacht.
Flexwet
In april 2013 bereikt het kabinet met de sociale partners een akkoord over herstructurering van de arbeidsmarkt. Onderdeel van dit akkoord is een aantal maatregelen om misbruik van de huidige Flexwet aan te pakken. De KNVB, werkgevers en werknemers in het voetbal zijn het eens met deze doelstelling. Echter, de voorgestelde maatregelen leiden ertoe dat werkgevers en werknemers in het betaald voetbal niet langer in staat zullen zijn om in goed overleg díe afspraken te maken die deze sector nodig heeft. Dit zal leiden tot verslechtering van de positie van de werknemer, die van de werkgever en van de concurrentiepositie van het Nederlandse voetbal in het algemeen.
De KNVB en de vertegenwoordigers van werknemers en werkgevers in het betaald voetbal willen de flexibiliteit behouden in goed overleg te kunnen afwijken van de algemene bepalingen van de Flexwet. Hiermee wordt de positie van werknemers, werkgevers en het Nederlandse voetbal gewaarborgd. De bond stelt dan ook voor in de wet de mogelijkheid te creëren (bijvoorbeeld per Algemene Maatregel van Bestuur) om sectoren aan te wijzen waarbinnen per CAO van de standaard kan worden afgeweken.
De KNVB heeft dit samen met de sociale partners (FBO, VVCS en ProProf) bij de politiek aangekaart.
Homoacceptatie
De KNVB staat voor een open en veilig sportklimaat. Het belangrijkste is dat iedereen binnen het voetbal – van de amateursport tot de Eredivisie – zichzelf kan zijn en gewoon op zijn of haar niveau kan spelen, ongeacht huidskleur, religie of seksuele voorkeur. Dit is niet alleen in het belang van de spelers, maar óók in het belang van de sport. Iemand die zichzelf is en zich goed voelt, kan optimaal bijdragen aan de sportieve prestaties van een team.
In het kader van homo-acceptatie werkt de voetbalbond met 'roze' partners aan het actieplan 'Voetbal voor iedereen'. Het gaat de KNVB er niet om hoeveel homoseksuelen uit de kast komen. Het gaat erom dat iedereen die dat wil, dit ook daadwerkelijk kan. De bond werkt aan een klimaat waarin iedereen zich veilig en prettig voelt; de KNVB leidt op, geeft voorlichting en ondersteunt clubs. Daarnaast treedt de bond op tegen verbaal geweld en beledigende spreekkoren.
Maar het begint allemaal bij bewustzijn. Daarom vaart de voetbalbond voor het eerst mee tijdens de Canal Parade van de Amsterdamse Gay Pride, met een speciale 'voetbalboot' met daarop (oud-) spelers en KNVB-prominenten. Een bijzondere stap in de vaak nog vrij conservatieve voetbalwereld, waarmee de betrokkenen veel aandacht genereren voor homoacceptatie binnen het voetbal.