Ontwikkelen en winnen
pixel pixel Ontwikkelen en winnen   pixel pixel pixel

Ontwikkelen en winnen

De doelstellingen binnen het beleidsplan Samen Scoren zijn duidelijk, óók als het gaat om presteren en opleiden. Nederland wil internationaal succesvol zijn met Oranje, andere nationale elftallen en de clubteams. Er is veel aandacht voor het optimaliseren van structuren voor het ontwikkelen van talenten. Maar ook op onder meer het vlak van arbitrage zijn er in 2012/'13 veel ontwikkelingen.

'Geen talent (m/v) mag verloren gaan'; het geldt voor alle niveaus. Zo moet het betaalde voetbal (nog) meer kunnen profiteren van de doorstroming van spelers uit de eigen (regionale) jeugdopleiding, krijgen talenten die zich openbaren op latere leeftijd de kans om te 'zij-instromen', ondergaan de opleidingsstructuren voor meisjesvoetbal, zaalvoetbal en CP-voetbal een professionaliseringsslag en verbetert de KNVB het technisch kader van zowel de bond als verenigingen. Deze laatste kunnen bijvoorbeeld rekenen op KNVB Clubcoaches. Daarnaast is er de pilot van het dynamische, op duurzame kwaliteit voor de gehele voetbalpiramide gerichte Kwaliteit & Performance Model Jeugdopleidingen.

De KNVB Academie bekijkt het huidige opleidingsmodel met een kritische, eigentijdse blik. Het Sportmedisch Centrum (SMC) doet nieuwe investeringen en onderzoek. Ook de 'afdeling arbitrage' laat van zich horen. Van het aanpassen van de piramide arbitrage, goede internationale prestaties, een talententraject voor vrouwelijke (assistent-)scheidsrechters, het inzetten van scheidsrechterscoaches en structurele aandacht voor mentale weerbaarheid, tot onder meer 'Arbitrage 2.0' en veelvuldig rechtstreeks contact met verenigingen in het kader van clubontwikkeling en sportiviteit en respect.