Directieverslag
pixel pixel Directieverslag   pixel pixel pixel

Directieverslag

Belangrijke jaargang
In het seizoen 2012/'13 heeft zich veel voltrokken. Directeur amateurvoetbal Anton Binnenmars en directeur betaald voetbal Bert van Oostveen blikken in dit interview samen terug op een bewogen voetbaljaar.

De sectie amateurvoetbal heeft met ingang van 1 september 2013 - enkele weken na dit interview - afscheid genomen van directeur Anton Binnenmars. Zijn functie wordt, in afwachting van de benoeming van de nieuwe directeur amateurvoetbal, tijdelijk waargenomen door Hans Spierings, lid van het dagelijks bestuur en tevens penningmeester van het bestuur amateurvoetbal en het bondsbestuur. Spierings legt gedurende zijn waarnemerschap zijn functie als bestuurder en penningmeester neer. Deze worden - ook weer tijdelijk - overgenomen door Tammo Beishuizen, lid bestuur amateurvoetbal.

Sportiviteit en respect

Veel doelstellingen zijn behaald, maar ambities en wezenlijke aandachtspunten zijn er nog te over. Ook het voorlaatste seizoen binnen het Beleidsplan voetbal 2009-2014 kende successen en succesjes, vooruitgang op meerdere fronten, plannen die werkelijkheid werden en nieuw ontstane uitdagingen. Naast helaas óók een noodgedwongen extra focus op het, sinds december 2012, meer dan ooit besproken thema sportiviteit en respect. Onder meer op dit belangrijke vlak treden amateurvoetbal (AV) en betaald voetbal (BV) in gezamenlijkheid op, precies zoals het beleidsplan Samen Scoren beoogt.

Voetbal en de maatschappij

Sociale verbondenheid dankzij voetbal
Voetbal en de maatschappij, de maatschappij en voetbal: ze zijn in toenemende mate nauw verbonden met elkaar. De voetbalbond zet ook in 2012/'13 verdere stappen op weg naar sociale verbondenheid, acceptatie en het slaan van bruggen, via uiteenlopende projecten. Van Oostveen maakt direct een statement. "Wij maken ons grote zorgen over hoe de politiek met de sport en met het voetbal omgaat. Voetbal verbroedert, is al heel vaak bewezen. Daarom moeten we de maatschappelijke rol van onze sport verder uitbouwen, zeker in deze tijd, die toch sterke kenmerken van segregatie vertoont."

Ledenontwikkeling en voetbalaanbod

Mooie cijfers voetbalaanbod
'Voetbal is er voor iedereen'. Dat credo van de KNVB geldt óók als het om voetbaldoelgroepen gaat en uitbreiding van het voetbalaanbod. Van jong tot oud, voor een leven lang voetbal. Zo richt het KNVB Straatvoetbaltoernooi zich nog meer op het slaan van bruggen tussen vereniging, wijk en gemeenten. Een fraai voorbeeld is ook het Continental 7x7 35/45+ voetbal, dat groeit en bloeit. Binnenmars: "Een van de mooie cijfers is dat we bij het aantal deelnemende teams aan de 7x7 competitiereeksen in het najaar en voorjaar, zelfs een ruime verzesvoudiging zagen. En we blijven in tijden van vergrijzing deze voetbalmogelijkheden voor de wat oudere liefhebber natuurlijk uitgebreid promoten."

Sportieve prestaties en competities

Aansprekende voorbeelden
Sprekend over zaalvoetbal en imago: aan het Nederlands zaalvoetbalteam zal het niet liggen. Het nationale team zorgde voor uitstekende promotie door in eigen land knap als tweede te eindigen in de kwalificatiegroep voor het EK 2014. Hierdoor houdt de formatie van bondscoach Marcel Loosveld, via play-offwedstrijden tegen Bosnië en Herzegovina, zicht op de eindronde in België. "Het waren in Rotterdam echt wedstrijden om van te genieten", zegt Binnenmars, die ook het Nederlands beachsoccer team zag reiken tot het WK Beach Soccer in Tahiti. Het halen van de EK-eindronden door Jong Oranje (Israël) en de Oranje Leeuwinnen (Zweden) waren eveneens belangrijke wapenfeiten.

Financieel en economisch

Onredelijke maatregelen
Waar de vrouwen van FC Twente in deze grensoverschrijdende competitie succesvol waren, presteerden de Nederlandse clubs uit de Eredivisie in Europees verband beduidend minder dan in de jaren ervoor: kort na de winterstop waren zij alle uitgespeeld. "Deze Europese prestaties bepalen tevens het toekomstige aantal Europese tickets dat ons land mag verdelen. Dat is niet alleen voor de clubs in kwestie van belang, maar voor het gehele Nederlandse voetbal", is Van Oostveen expliciet. Dat is hij helemaal in relatie tot de financiële omstandigheden waarin de betaaldvoetbalorganisaties - als het aan de politiek ligt - anno 2013 internationaal aansprekende prestaties moeten zien neer te zetten. "Verlenging van de crisisheffing (een extra heffing over alle medewerkers die meer dan anderhalve ton euro bruto verdienen, red.) lijkt slechts een kwestie van tijd, als we niet oppassen. Een onredelijke maatregel."

Afscheid, beleid en vernieuwing

Afscheid van een prominent
In mei 2013 schudden Van Oostveen en Binnenmars handen met Harry Been, om hem dank te zeggen voor zijn prominente rol als secretaris-generaal van de KNVB, de functie waarvan de 64-jarige bestuurder na zo'n dertien jaar afscheid nam. "Veel dank", benadrukt Van Oostveen, die de internationale taken van de functie van Been heeft overgenomen en sindsdien – behalve de titel van directeur betaald voetbal – tevens de titel van secretaris-generaal voert. "Harry was al sinds 1989, destijds als directeur, aan de KNVB verbonden. Hij heeft onder meer de organisatie van EUR0 2000, het WK Onder 20 van 2005 en het EK Onder 21 van 2007 voor ons land in de wacht weten te slepen. Ook zijn eindverantwoordelijkheid voor de Europese finales in Nederland zijn aansprekende wapenfeiten, met als slotstuk de Europa League-eindstrijd in Amsterdam ten tijde van zijn afscheid. De blijk van waardering vanuit voetballend Nederland en ook daarbuiten, was dan ook groot."