Organiseren en faciliteren
pixel pixel Organiseren en faciliteren   pixel pixel pixel

Organiseren en faciliteren

Om de leidende functie als Nederlands grootste sportbond succesvol te kunnen vervullen, is een juiste invulling van de organisatie erachter essentieel. De KNVB heeft daarom veel aandacht voor onder meer evenwichtige competities, het uiten van waardering voor vrijwilligers, het proactief, professioneel en servicegericht ondersteunen van BVO's en amateurclubs, en voor een kritische blik gericht op zichzelf.

Er vallen wezenlijke besluiten, zoals verplichte promotie/degradatie tussen eerste divisie en topklasse en uitbreiding van de Jupiler League. De voetbalbond verbetert óók competities aan de onderkant van de piramide. De bond wil regelingen en besluiten versoepelen, er komt meer vereenvoudigde tuchtrechtspraak en er is extra aandacht voor de veiligheid in de top van het amateurvoetbal.

Onder de titel 'Change' zet de businessunit amateurvoetbal een organisatieontwikkeling in, met als kernthema's voetbal, vereniging en competitie. Hierbij staat te allen tijde 'de klant' centraal, op weg naar een nieuwe organisatiestructuur in de vorm van een omgekeerde piramide. 'AV Digitaal' levert wederom digitale services waarvan velen profiteren. De inspiratievolle KNVB Kennisdagen en het KNVB Bestuurderscongres worden goed gewaardeerd. AV werkt hard aan een vernieuwde structuur, good governance en de dialoog met verenigingen en leden. 'Governance' is ook een belangrijk item bij BVO's, die ook in dit verslagjaar weer met hulp van KNVB Expertise verder kunnen professionaliseren.

Begrippen als duurzaamheid staan meer en meer centraal. Preventie van matchfixing heeft topprioriteit. Het licentiesysteem toont een voor de clubs positieve ontwikkeling. En behalve deze vele ontwikkelingen en méér, werkt de KNVB eveneens toe naar het nieuwe Beleidsplan 2014-2018.