|
| |
De regels van het licentiesysteem
Betaaldvoetbalorganisaties (BVO's) en hun bestuurders moeten voldoen aan de van toepassing zijnde wet- en regelgeving in Nederland en Europa, maar óók aan een aanvullend systeem van regelgeving en handhaving.
|
|
BVO's stellen deze regelgeving voor de nationale competities betaald voetbal gezamenlijk op in de Algemene Vergadering Betaald Voetbal (AVBV). Het resultaat staat bekend als het licentiesysteem.
UEFA-regels
Voor deelname aan de UEFA-competities gelden aanvullende (licentie)regels. Als lid van de UEFA is de KNVB ervoor verantwoordelijk dat alle toepasselijke bepalingen uit de 'UEFA Club Licensing and Financial Fair Play Regulations' in de regelgeving van het licentiesysteem zijn geïntegreerd.
Waarborgen continuïteit
Het licentiesysteem is van toepassing op alle BVO's die deelnemen aan de competities betaald voetbal. Doel is een eerlijk verloop én de continuïteit van de competities betaald voetbal te waarborgen.
Transparantie
Om dit te realiseren moeten BVO's zo transparant mogelijk zijn op het gebied van:
- financiën (financieel ratingsysteem);
- veiligheid (jaarlijkse veiligheidsaudit);
- de organisatie, en in meer specifieke zin:
- de kwaliteit van de jeugdopleiding (KNVB keurmerk jeugdopleiding, RJO's);
- de juridische structuur en de invulling van de arbeidsorganisatie en administratie.
Minimum kwaliteitsniveau
Om deze doelstellingen te kunnen behalen, ziet de KNVB er consequent op toe dat de BVO's voldoen aan een minimum kwaliteitsniveau zoals vastgesteld in het Licentiereglement.
|
Financieel Ratingsysteem
Iedere licentiehouder (BVO) dient bij de licentiecommissie diverse financiële rapportages in, in het bijzonder de jaarcijfers en prognose, de halfjaarcijfers en prognose, en de begroting. Op basis hiervan vindt de waardering van de financiële positie plaats, door de betreffende cijfers in te voeren in het Financieel Ratingsysteem (FRS). De totaalscore komt tot stand op basis van een tiental variabelen.
|
|
Indeling in categorieën
Het systeem deelt de BVO's in één van de drie categorieën in: I (onvoldoende), II (voldoende) en III (goed). Ten minste drie keer per kalenderjaar maakt de bond de categorie-indeling openbaar, voorzien van een korte toelichting. Hierin staat hoe lang de licentiehouders in hun categorie zijn ingedeeld. De media volgen de indeling op de voet. Zij zien in 2011/'12 dat er sprake is van een positieve ontwikkeling; het aantal clubs in categorie I daalt, terwijl categorie III een stijging laat zien.
Meer eenduidigheid
Er wordt voortdurend gekeken naar verbeteringen en vereenvoudigingen van het Licentiereglement en de bijbehorende richtlijnen. Naar aanleiding van voorstellen van de financiële adviescommissie betaald voetbal worden tijdens de AVBV van zowel december 2011 als juni 2012 wijzigingen doorgevoerd. Hierdoor ontstaat meer eenduidigheid.
Internationaal
Een BVO moet voor deelname aan een Europese competitie ook voldoen aan de UEFA Club Licensing and Financial Fair Play Regulations. Deze houden in grote lijnen gelijke tred met het Nederlandse licentiesysteem, al zijn er enkele verschillen en belangrijke ontwikkelingen.
Verschil in licenties
Het belangrijkste verschil is dat de UEFA de licentie verstrekt voor de periode van één jaar, terwijl de KNVB de licentie afgeeft voor onbepaalde tijd. In de Nederlandse situatie is er ruimte voor BVO's om, binnen een bepaalde tijd, via een plan van aanpak een overtreding van de licentie-eisen te herstellen, zonder de licentie te verliezen. Voldoet een BVO niet aan de licentie-eis van de UEFA, dan leidt dit echter in elk geval tot uitsluiting in dat jaar van deelname aan de Europese competitie.
|
Financial Fair Play
Sinds 2009 kent de UEFA regels onder de titel Financial Fair Play. Doel hiervan is de financiële situatie van BVO's in Europa te verbeteren én zorg te dragen voor eerlijkere en duurzame Europese voetbalcompetities. De belangrijkste doelstellingen staan als volgt omschreven:
- meer ratio en discipline in financiën van BVO's;
- minder druk op salarissen en transferbedragen en tegengaan van inflatoire effecten;
- BVO's stimuleren om te concurreren op basis van hun maximale omzet;
- het stimuleren van lange termijn investeringen in jeugdopleidingen en infrastructuur;
- het beschermen van de duurzaamheid van het Europese clubvoetbal op lange termijn;
- het verzekeren dat BVO's op tijd aan hun verplichtingen kunnen voldoen.
|
|
Liquiditeitsproblemen
De regels zijn het gevolg van de oplopende verliezen van BVO's in Europa. Dit leidt tot liquiditeitsproblemen waardoor BVO's niet kunnen voldoen aan hun verplichtingen ten opzichte van andere BVO's, medewerkers en/of instanties.
Monitoren en handhaven
De Financial Fair Play-reglementen bestaan uit meerdere onderdelen en voorzien onder andere in een meerjarige meting van financiële resultaten. Voor de monitoring en handhaving van deze reglementen is de Club Financial Control Body opgericht. Afhankelijk van het onderdeel wordt tot drie jaar teruggekeken en beoordeeld of een BVO aan de criteria voldoet. Dit in tegenstelling tot het originele UEFA-licentiesysteem dat zich richt op slechts de korte termijn. Behalve de Break-Even-Rule (zie volgende alinea) zijn alle onderdelen effectief met ingang van dit seizoen.
Break- Even-Rule
De Break-Even-Rule zal vanaf het seizoen 2013/'14 in werking treden en is de meest in het oog springende regel binnen de Financial Fair Play. De regel gaat ervan uit dat een BVO niet meer uitgeeft dan dat zij omzet maakt. Dit voorschrift is erop gericht dat clubs in het betaald voetbal met eigen omzet handelen en niet op basis van injecties van externe partijen of van een eigenaar. In de UEFA Club Licensing and Financial Fair Play Regulations, die zijn op te vragen bij het bureau licentiezaken van de KNVB, staat omschreven om welke soort inkomsten en uitgaven het precies gaat.
Deze afbeelding illustreert de zogenoemde multidimensionale aanpak van de clubmonitoring door de UEFA:
|
Controleprotocol
In haar analyse van de financiële cijfers die de BVO's verstrekken, leunt de licentiecommissie mede op het controlerende werk van de clubaccountants. Omdat de 'bedrijfstak betaald voetbal' te maken heeft met specifieke kenmerken en vraagstukken, wordt in samenspraak met de financiële adviescommissie een controleprotocol ontwikkeld. Dit geeft de accountant van een BVO handvatten bij de controle van de cijfers. Bijkomend voordeel is dat alle BVO's op dezelfde wijze hun beoordeling krijgen. De oplevering van het controleprotocol is naar verwachting in het najaar van 2012.
|
|
Tot slot: positieve SGS-audit
In opdracht van de UEFA beoordeelt het bureau S.G.S. het licentiesysteem via een eendaagse audit. De KNVB ontvangt in 2011/'12 opnieuw een goedkeuring voor het systeem en de processen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|