Sociaal Jaarverslag
pixel pixel Sociaal Jaarverslag   pixel pixel pixel

Sociaal Jaarverslag

Samen scoren we nog steeds!

De KNVB is constant in beweging, waarbij voetbal de kern vormt van ontwikkeling. KNVB-medewerkers staan niet alleen open voor deze ontwikkelingen, zij initiëren ze ook.

Personeelsbestand

Ontwikkelingen als deze hebben uiteraard invloed op het personeelsbestand. Als gevolg van een groot aantal seizoensgebonden activiteiten, is ook sprake van een kwantitatief wisselend personeelsbestand. Het 'vaste' bestand betreft full- en parttimers binnen de business units amateurvoetbal (AV) en betaald voetbal (BV). Daarnaast zijn er, wanneer er wordt gevoetbald, ongeveer vijfhonderd oproepkrachten actief. In dit verslag zijn de oproepkrachten niet meegerekend.

Arbeidsomstandigheden

Het arbobeleid binnen de KNVB is gericht op optimalisatie van arbeidsomstandigheden. Dit om het welzijn en de gezondheid van medewerkers te bevorderen. De KNVB heeft weinig tot geen arbeidsgebonden verzuim. Met een verzuimpercentage van gemiddeld 3,04 procent, blijft de bond ook in dit boekjaar onder het landelijk gemiddelde van de Nederlandse beroepsbevolking (4,40 procent. Bron: CBS). Ten opzichte van vorig seizoen stijgt het verzuimpercentage (destijds 2,72 procent. Bron: sociaal jaarverslag 2010/'11).

Opleiding & ontwikkeling

In de cao Sport hebben cao-partijen afgesproken dat 1 procent van de totale loonsom wordt besteed aan opleidingen en deskundigheidsbevordering. De KNVB hecht zeer aan de ontwikkeling van zijn medewerkers en begroot daarom 2 procent van de totale loonsom voor opleiding en training.

Cao Sport & Sociaal Contract

Cao-partijen sluiten een nieuwe cao Sport af voor de periode van één kalenderjaar. De partijen hebben de ambitie om arbeidsvoorwaarden, arbeidsverhoudingen en omgang met arbeidsomstandigheden in de sportsector te moderniseren. De partijen zijn zich ervan bewust dat deze ambitie niet in één cao-periode te realiseren valt, daarom sluiten zij een Sociaal Contract af. De kern hiervan vormt de gedeelde visie op de toekomst van de arbeidsverhoudingen in de sportsector