|
|
Over de hele: |
|
|
|
|
Wereldcoaches
Een voetbalcoach begeleidt spelers bij het voetballen, maar daar komt vaak méér bij kijken dan alleen het spelletje. Coaches Jerim Owuor uit Kenia en Ali Loukili uit Amsterdam-West over de rol van de voetbalcoach.
Even voorstellen: Jerim Owuor (31) geeft les aan kansarme kinderen in sloppenwijken in Kenia. Ali Loukili (29) traint een team veelbelovende spelers in Amsterdam-West.
Jerim geeft voetbaltraining aan jonge jongens in de sloppenwijk waar hij zelf is opgegroeid. "Jongens met een pittig leven. Ze staan er vaak alleen voor, komen in aanraking met drugs en criminaliteit." Schoenen hebben ze vaak ook niet. "Maar dat geeft niet", zegt Jerim. "Ik heb ook leren voetballen zonder schoenen. Ik ben een voorbeeld voor hun dat het ook op blote voeten kan." Jerim groeide op in Matare, een van de grootste sloppenwijken bij Nairobi. Zijn vader stierf toen hij 14 jaar was, zijn moeder bleef alleen achter met Jerim en zijn vijf zussen.
Ali is onder de indruk van het verhaal van Jerim. "Die jongens in Afrika zijn allang blij dat ze kunnen voetballen. Ik heb vooral te maken met jongens die gedemotiveerd zijn." Toch herkent hij de verhalen van Jerim. "Hier komen jongens ook in aanraking met verkeerde vrienden, met drugs." Ali heeft jongens begeleid die via het Sport-Zorgtraject konden voetballen. Jongens die problemen thuis hadden of met justitie in aanraking waren gekomen. Ze krijgen extra aandacht en Ali voerde gesprekken met de kinderen en ouders.
Het leven als leerschool
Hoe verschillend de problemen van de jongens die Jerim en Ali begeleiden ook zijn, beiden zijn het erover eens dat de rol van een coach vaak verder gaat dan het leren van goed voetballen. Jerim is daar voor opgeleid: hij heeft het programma WorldCoaches van de KNVB gevolgd. Hierin krijgen coaches les in voetbaltechnieken en zogenaamde life skills, om de lokale problematiek van kinderen te helpen tegengaan. Denk aan hiv/aids, ongelijkheid van vrouwen, hygiëne, drugs en criminaliteit.
Ali heeft via het Sport-Zorgtraject ook een KNVB-opleiding gevolgd waarin sociale vaardigheden aan bod komen, al doet hij het vooral op gevoel. "Ik heb zelf dingen in mijn leven meegemaakt, ik snap die jongens." Jerim: "Als coach moet je heel gevoelig zijn voor de spelers in je team. Bij mij komen kinderen soms binnen zonder dat ze hebben gegeten, omdat dat eten er gewoonweg soms niet is. Dan ga je natuurlijk niet boos worden als ze een slappe pass geven."
Ook in Nederland
Ali en Jerim vinden dat alle coaches les zouden moeten krijgen in die extra begeleiding van spelers. "Vergeleken met Afrika hebben wij natuurlijk minder problemen", zegt Ali. "Maar ook hier is het belangrijk. De jeugd wordt steeds agressiever, is steeds meer alleen met zichzelf bezig. Er voetballen zoveel mensen in Nederland. Dus kun je als coach een belangrijke bijdrage leveren." Jerim: "Alle coaches moeten óók life skills leren. Zelfs de coach van het nationale team! Topspelers vormen voorbeelden voor de jeugd. Als iemand heel goed kan voetballen maar verder een zooitje van zijn leven maakt, is dat geen lekker voorbeeld."
KNVB WorldCoaches
De KNVB leidt sinds 1997 WorldCoaches op. Inmiddels zijn ruim 3.000 coaches opgeleid in meer dan vijftien landen in Azië, Afrika, Oost-Europa en Latijns-Amerika. WorldCoaches geven les op uiteenlopende plekken: op scholen en voetbalclubs, in sloppenwijken en in achterstandsbuurten. WorldCoaches worden zodanig geschoold dat zij zelf in staat zijn hun kennis lokaal over te dragen aan toekomstige WorldCoaches. Van gymleraar tot voormalig profvoetballer, man of vrouw: in principe kan iedereen WorldCoach worden.
|
|