|
De KNVB heeft permanent aandacht voor 'governance'. Doel is de organisatie zodanig in te richten dat de voetbalbond een helder beleid kan voeren, doelen kan verwezenlijken en dat er sprake is van sturing en beheersing. Ook is van belang dat verhoudingen tussen de verschillende KNVB-organen duidelijk zijn, er over en weer openheid bestaat en betrokkenen aan elkaar verantwoording afleggen.
| |
Transparantie
'Good governance' is in de sportwereld beter bekend als 'goed sportbestuur'. Dit containerbegrip staat voornamelijk voor het verantwoord en vooral transparant besturen en controleren. De focus binnen de KNVB richt zich op de organen in het hart van de organisatie die belast zijn met het besturen en het toezicht houden hierop. Het gaat om het bondsbestuur, het bestuur amateurvoetbal, de Raad van Commissarissen betaald voetbal, het bestuur betaald voetbal, directies en management.
|
|
Eigen actieplan
Het door het bondsbestuur vastgestelde KNVB-actieplan Goed Sportbestuur is leidend. De KNVB werkt al sinds jaar en dag aan 'good governance', maar dankzij dit plan gebeurt dit sinds enkele seizoenen meer gestructureerd. Op deze wijze pakt de voetbalbond verbeterpunten actief op.
Gedragscode
In wezen gaat het hierbij om handelen en optreden volgens de binnen de KNVB geldende principes van goed sportbestuur. Dit heeft als eerste betrekking op openheid en integriteit. Op dat vlak vraagt het bondsbestuur een externe commissie om mee te denken over een wenselijke gedragscode. Welk gedrag mag worden verondersteld van mensen in de top van een organisatie als de KNVB? Het is een belangrijke vraag, zeker ook gezien hun voorbeeldfunctie. De conceptadviezen uit het rapport Good governance van deze commissie Loorbach verschijnen aan het eind van het seizoen.
|
Waar staat en gaat de KNVB voor?
Een ander principe van goed sportbestuur is 'doelgerichtheid en doelmatigheid'. Betaald- en amateurvoetbal werken vanuit het beleidsplan voetbal 2009-2014 op dit punt hand in hand aan seizoenenplannen en bedrijfsplannen voor 2012-2014. De doelen voor de totale beleidsperiode zijn helder en blijven gelden. In de seizoenenplannen en bedrijfsplannen kiest de KNVB de richting waarin concrete stappen te zetten. Dat leidt tot een reeks ambitieuze beleidsactiviteiten voor de komende twee seizoenen. Want alleen resultaten tellen en dragen bij aan de doelstellingen van het beleid.
|
|
'Werk maken' van betere prestaties
Hoe kan de organisatie haar prestaties verbeteren? Deze vraag speelt in het verslagjaar nadrukkelijk een rol. De KNVB denkt na over een passende organisatie voor in de toekomst. Zo stelt de Algemene Vergadering Amateurvoetbal de contourennota bestuurlijke vernieuwing vast. Deze nota vormt de basis voor een verandertraject naar een eigentijdse verenigingsorganisatie. Met veel verve gaat de projectorganisatie met de voorbereidingen hierop van start.
Eigen management en naamswijziging
In navolging van het zaalvoetbal wordt vanaf 2012 ook het vrouwenvoetbal aangestuurd door een eigen management. Zodoende krijgen beide speerpunten van het beleid expliciete aandacht. Dit biedt een sterk verhoogde kans om de ambities waar te maken en successen te boeken.
In het betaald voetbal wordt de naamgeving van de Raad van Toezicht in december 2011 gewijzigd in Raad van Commissarissen. Deze naam past beter bij het sinds enige jaren van toepassing zijnde bedrijfsmatige organisatiemodel binnen het betaald voetbal.
|
Legitimatie
Een bestuur behoort het doen en laten te kunnen legitimeren. Het moet daarvoor beschikken over voldoende kennis van de voetbalwereld en van de behoeften van leden en verenigingen. Het is zaak hierop telkens in te spelen en de KNVB zet hier stevig op in. Wat is begonnen als louter ledenpanel groeit uit tot een 'community panel'. Met verenigingen en leden, met officials en spelers maar ook andere doelgroepen kan de voetbalbond voortaan communiceren door het stellen van vragen, het verrichten van (mini-)onderzoek en/of het voorleggen van een poll. Dit stelt de bond in staat om eenvoudig en snel op de hoogte te zijn van wat er leeft in de voetbalwereld. Besluiten krijgen daarmee steeds meer fundament. Deze werkwijze kost veel energie, maar is die dubbel en dwars waard.
|
|
Service
Servicegerichtheid staat voorop in het handelen en nalaten van KNVB-vrijwilligers en -professionals, zowel vanuit Zeist als de districten. De bond verdient hierin volgens de clubs en leden al een voldoende, maar een nog hogere score is het doel. In een organisatie waarin zóveel mensen zóveel doen, gaat er echter onverhoopt ook wel eens iets mis. In die gevallen worden klachten afgewikkeld volgens een protocol dat is vastgelegd in de KNVB-klachtenregeling.
|
Risicomanagement
Als een onzekere gebeurtenis negatieve gevolgen kan hebben voor de bedrijfsdoelstellingen van de KNVB, dan spreken we van een risico. De bond investeert veel tijd in het in beeld brengen van de belangrijkste risico's die hij loopt. Afgezien van de directe waarde van deze inzichten, heeft ook het proces waarde; directie en management werken – in sessies – gestructureerd aan deze materie.
|
|
In beeld brengen
Dat begint met het compleet in beeld brengen van de te verwachten risico's, in combinatie met de kansen hierop en de effecten ervan. Dit leidt tot de vaststelling in welke mate de KNVB deze risico's wil dragen, in vaktermen 'risk appetite' genoemd. Alle risico's uitsluiten is nooit mogelijk, maar het creëren van bewustzijn en de wetenschap hoe deze te 'managen' wel.
In 2012/'13 vast onderdeel
Dat betekent dat de KNVB vooraf wil formuleren hoe met verschillende risico's om te gaan. Welke risico's zijn te verminderen en/of te beheersen, welke kan de bond beter 'outsourcen'? Het project risicomanagement krijgt in dit seizoen gefaseerd gestalte. Doel is om risicoanalyse en -management in het seizoen 2012/'13 vast onderdeel te laten zijn van de reguliere bedrijfsvoering.
|