Goed Sportbestuur
pixel pixel Goed Sportbestuur   pixel pixel pixel

Goed Sportbestuur

De KNVB heeft permanent aandacht voor 'governance'. Doel is de organisatie zodanig in te richten dat de voetbalbond een helder beleid kan voeren, doelen kan verwezenlijken en dat er sprake is van sturing en beheersing. Ook is van belang dat verhoudingen tussen de verschillende KNVB-organen duidelijk zijn, er over en weer openheid bestaat en betrokkenen aan elkaar verantwoording afleggen.

Transparantie

'Good governance' is in de sportwereld beter bekend als 'goed sportbestuur'. Dit containerbegrip staat voornamelijk voor het verantwoord en vooral transparant besturen en controleren. De focus binnen de KNVB richt zich op de organen in het hart van de organisatie die belast zijn met het besturen en het toezicht houden hierop. Het gaat om het bondsbestuur, het bestuur amateurvoetbal, de Raad van Commissarissen betaald voetbal, het bestuur betaald voetbal, directies en management.

Waar staat en gaat de KNVB voor?

Een ander principe van goed sportbestuur is 'doelgerichtheid en doelmatigheid'. Betaald- en amateurvoetbal werken vanuit het beleidsplan voetbal 2009-2014 op dit punt hand in hand aan seizoenenplannen en bedrijfsplannen voor 2012-2014. De doelen voor de totale beleidsperiode zijn helder en blijven gelden. In de seizoenenplannen en bedrijfsplannen kiest de KNVB de richting waarin concrete stappen te zetten. Dat leidt tot een reeks ambitieuze beleidsactiviteiten voor de komende twee seizoenen. Want alleen resultaten tellen en dragen bij aan de doelstellingen van het beleid.

Legitimatie

Een bestuur behoort het doen en laten te kunnen legitimeren. Het moet daarvoor beschikken over voldoende kennis van de voetbalwereld en van de behoeften van leden en verenigingen. Het is zaak hierop telkens in te spelen en de KNVB zet hier stevig op in. Wat is begonnen als louter ledenpanel groeit uit tot een 'community panel'. Met verenigingen en leden, met officials en spelers maar ook andere doelgroepen kan de voetbalbond voortaan communiceren door het stellen van vragen, het verrichten van (mini-)onderzoek en/of het voorleggen van een poll. Dit stelt de bond in staat om eenvoudig en snel op de hoogte te zijn van wat er leeft in de voetbalwereld. Besluiten krijgen daarmee steeds meer fundament. Deze werkwijze kost veel energie, maar is die dubbel en dwars waard.

Risicomanagement

Als een onzekere gebeurtenis negatieve gevolgen kan hebben voor de bedrijfsdoelstellingen van de KNVB, dan spreken we van een risico. De bond investeert veel tijd in het in beeld brengen van de belangrijkste risico's die hij loopt. Afgezien van de directe waarde van deze inzichten, heeft ook het proces waarde; directie en management werken – in sessies – gestructureerd aan deze materie.

pixel pixel Organogrammen pixel pixel pixel

Organogrammen
KNVB per 1 juli 2012.