|
| |
Werving en behoud leden
Het seizoen staat vooral in het teken van ondersteuning van verenigingen bij het implementeren van nieuw voetbalaanbod, naast het uitvoeren van gerichte wervingsacties voor nieuwe leden. De verkregen VWS-subsidie voor de uitrol van succesvol voetbalaanbod, in het kader van Sport en Bewegen in de Buurt 2011, geeft hieraan een belangrijke extra impuls.
|
|
|
Zaalvoetbal
Binnen het zaalvoetbal zet de KNVB stevig in op de jeugd, met vier nieuwe zaalvoetbalproducten:
- de zaalvoetbalacademie;
- zaalvoetbal scholencompetitie basisonderwijs;
- zaalvoetbal scholencompetitie voortgezet onderwijs;
- zaalvoetbal op het MBO.
|
|
Pilot zaalvoetbalacademies
Met behulp van de subsidie zet de KNVB bij top- en eredivisieverenigingen een pilot op met vijftien zaalvoetbalacademies. Deze zijn gericht op een laagdrempelige kennismaking met zaalvoetbal. De academie biedt geïnteresseerde jeugdige deelnemers vervolgens de mogelijkheid door te stromen naar het reguliere aanbod van de vereniging.
Locaties
Er verrijzen zaalvoetbalacademies bij FC Plubos (Alkmaar), SC Noordzee (Scheveningen), CFE Ciba/VDL (Eindhoven), ZVV Campus (Maastricht), ZVV Os Lusitanos (Amsterdam), ZVV Cambuur (Leeuwarden), FC Presikhaaf (Arnhem), FC Pernis (Pernis), WMC (Winschoten), HHC (Hardenberg), Fermonia Boys (Roermond), TFC Bunga Melati (Tilburg), FC Etten-Leur (Etten-Leur), De Reigers (Vianen) en FC Marlène (Heerhugowaard).
Meer academies
De zaalvoetbalacademie richt zich op jongens en meisjes in de leeftijd van 12 tot en met 18 jaar die nog geen lid zijn van een (zaal)voetbalvereniging. De activiteiten zullen ook in de komende seizoenen worden voortgezet. De pilot wordt in 2012 afgerond, waarna in 2013 landelijk bij geïnteresseerde (zaal)voetbalverenigingen meer zaalvoetbalacademies het levenslicht zien.
Zaalvoetbal en onderwijs
In 2011/'12 ligt bij de ontwikkeling van nieuw zaalvoetbalaanbod ook de nadruk op het ontplooien van initiatieven op, rondom en in samenwerking met onderwijsinstellingen. Dit vanwege de populariteit van zaalvoetbal onder schoolgaande jongeren. Het initiatief sluit naadloos aan bij de doelstellingen vanuit het beleidskader Sport, Bewegen en Onderwijs van de ministeries OCW en VWS. Voor elk van de drie hoofdsegmenten voor zaalvoetbal in het onderwijs – basisonderwijs (PO), middelbaar onderwijs (VO) en middelbaar beroepsonderwijs (MBO) – is er nu zaalvoetbal op maat.
Basisscholencompetitie
Voor het basisonderwijs is er de basisscholencompetitie zaalvoetbal, ontstaan in het Amsterdamse stadsdeel Oost. Jongens en meisjes uit groep 7 en 8 komen er onder de vlag van hun school wekelijks uit in een competitie georganiseerd door de KNVB en de betrokken zaalvoetbalvereniging (FC Golden Stars). Aankomend seizoen zal deze competitie worden uitgebreid naar de stadsdelen Zuidoost en Nieuw-West. Uitbreiding naar andere regio's volgt naar verwachting eveneens op korte termijn.
Voortgezet onderwijs en MBO
In Rotterdam maken ook leerlingen uit het voortgezet onderwijs kennis met een zaalvoetbal scholencompetitie. Later organiseert de KNVB samen met de lokale verenigingen ook in Hoorn, Maastricht, Den Haag, Heerenveen en Amsterdam dergelijke competities. Voor het MBO initieert de KNVB, in samenwerking met de MBO-raad, voor het tweede seizoen een nationaal kampioenschap voor jongens en meisjes. Het toernooi breidt zich uit met voorrondes in Amsterdam, Goes, Heerenveen, Rotterdam en Sittard. Landelijk nemen honderd teams uit het hele land hieraan deel.
'Show it'
Een nieuw logo en bijbehorende communicatiestijl van KNVB zaalvoetbal begeleiden de nieuwe initiatieven en activiteiten gericht op de jeugd. Het moet leiden tot betere zichtbaarheid en een groter onderscheidend vermogen. Onder het motto 'show it' zet de bond het zaalvoetbal meer en meer op de kaart. Zo zijn er experimenten met het uitzenden van wedstrijden van de play-offs uit de topdivisie op internet (samenvatting en live-streams). Daarnaast is KNVB zaalvoetbal voor het eerst actief op Twitter en Facebook en is er bovendien een nieuwe KNVB-website voor zaalvoetbal op komst
|
Straatvoetbal
Net als in voorgaande seizoenen nemen vele enthousiaste jongens en meisjes in de leeftijd van 6 tot en met 12 jaar deel aan KNVB Calvé Straatvoetbal. Hieronder vallen 24 toernooien, die de sponsor en naamgever organiseert bij supermarktketens. KNVB Calvé Straatvoetbal telt dit seizoen meer dan 9.000 deelnemende teams met in totaal ruim 45.000 kinderen. Eind juni strijden, volgens traditie, de beste teams op De Dam in Amsterdam om het Nederlands kampioenschap straatvoetbal. Kijk voor een sfeerimpressie op www.knvbstraatvoetbal.nl
|
|
Brug tussen wijk en vereniging
De herpositionering van het KNVB Calvé straatvoetbaltoernooi komt dit seizoen tot een eind. Hierin staat dat de KNVB zich vanaf seizoen 2012/'13 nog meer gaat focussen op de kracht en groei van de gemeentelijke straatvoetbaltoernooien, die tot stand komen in nauwe samenwerking met lokale instanties. Al in 2011/'12 stijgt het aantal gemeentelijke straatvoetbaltoernooien van 40 naar 46 deelnemende gemeenten (zie grafiek). Deze toernooien bieden voetbalverenigingen bovendien een platform voor samenwerking in de wijk. Door in de toekomst lokale verenigingen nog meer actief te betrekken bij deze toernooien, probeert de KNVB een brug te slaan van de wijk naar de vereniging.
Meer informatie over het KNVB Straatvoetbal: www.knvbstraatvoetbal.nl.
|
Meisjes- en vrouwenvoetbal
Het is andermaal een goed seizoen voor het meisjes- en vrouwenvoetbal. De BeNe League, een grensoverschrijdende competitie voor de beste vrouwenteams van Nederland en België, is een feit. Daarnaast is het 'vlaggenschip', het Nederlands vrouwenelftal, volop in de race voor plaatsing voor EUR0 2013 in Zweden. Beide ontwikkelingen hebben de potentie om vele nieuwe meisjes in Nederland naar de verenigingen en het voetbalveld en te stuwen.
|
|
Stevige promotie
Het aantal meisjes dat daadwerkelijk gaat voetballen, valt of staat ook met de uitgevoerde 'grassrootsactiviteiten'. Het seizoen kent ook op dit vlak gaandeweg een aantal succesvolle nieuwe initiatieven. Zo promoot de afdeling Marketing de interlands van het Nederlands vrouwenelftal stevig, wat leidt tot recordaantallen bezoekers. Rondom deze interlands vinden bovendien goedbezochte themabijeenkomsten plaats voor het kader van amateurverenigingen uit de regio.
Ontmoetingsplek
Met deze bijeenkomsten creëert de KNVB voor ruim 250 verenigingen een platform om kennis te vergaren en te delen over de organisatie van meisjes- en vrouwenvoetbal binnen de vereniging. De interlands groeien uit tot niet te missen wedstrijden voor alle voetbalsters en enthousiaste fans, en daarnaast tot een ontmoetingsplek voor leergierige voetbalverenigingen. Ruim 21.500 fans bezoeken de vier EK-kwalificatieduels in Velsen-Zuid, Zwolle, Den Haag en Venlo. Volg het Nederlands vrouwenelftal óók op www.facebook.com/OranjeLeeuwinnen.
Clinics
Ten slotte organiseren en ondersteunen de KNVB en betrokken voetbalverenigingen vele wervingsactiviteiten, waaronder de Vriendinnendagen en School & Voetbal, maar ook nieuwe clinics. De voetbalbond bouwt hiermee verder op de goede ervaringen binnen het project Tijd voor Sport, met daarin werving- en promotieclinics voor meisjes in samenwerking met het KNVB Talent Team en BVO's uit de Eredivisie Vrouwen. Al deze initiatieven dragen bij aan een verdere stijging van het aantal vrouwelijke KNVB-leden. Ultimo 2011/'12 staat de teller op 127.488.
|
7x7 35/45+ voetbal
Voor het Continental 7x7 35/45+ voetbal staat 2011/'12 in het teken van de uitrol van de 35/45+ Starterskit, ontwikkeld door de KNVB. Daarnaast ondersteunt de bond lokaal en regionaal (clusters van) verenigingen die met deze nieuwe voetbalvorm voor genoemde leeftijdsgroep willen starten. Het leidt tot een forse groei in verenigingen en teams die deelnemen aan de toernooien en competities (voor- en najaarsreeksen) die de KNVB samen met segmentpartner Continental organiseert.
|
|
Starterskit
De KNVB informeert alle verenigingen via een 35/45+ voetbalmagazine over de mogelijkheden, voordelen en kansen die deze nieuwe voetbalvorm voor hen biedt. Tevens kunnen clubs via een antwoordkaart in het magazine de 35/45+ Starterskit aanvragen. In totaal reikt de bond 320 Starterkits uit. Deze bieden gedetailleerde handvatten en tips voor de organisatie van 35/45+ voetbal binnen de vereniging. Maar ook, onder meer, uitgewerkte trainingen en een warming-up, promotiematerialen voor lokale werving en een door het KNVB SMC ontwikkelde 'fittest' op USB-stick.
Zie ook: senioren.voetbal.nl/article/7tegen7/17313/video-knvb-ontwikkelt-45-starterskit
Stijging
Net als in voorgaande jaren organiseert de KNVB de 7x7 35/45+ toernooien aan het einde van het seizoen. In totaal nemen, op veertig locaties, ruim vierhonderd teams hieraan deel. Dit komt neer op zo'n 4.800 voetballers in beide leeftijdscategorieën, een stijging van 44 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Via de districtsfinales plaatsen twaalf teams zich voor de landelijke finale op zaterdag 16 juni op het KNVB sportcomplex in Zeist. Het team De Liefhebbers uit KNVB-district West II kroont zich tot Nederlands kampioen 35+. In de categorie 45+ gaat de titel naar Ooit Venray uit district Zuid II.
Zie ook: senioren.voetbal.nl/article/7tegen7/22976/finaledag-continental-7x7-3545-voetbal-groot-succes
|
Kennis van leden en verenigingen
De voetbalbond treft in dit seizoen ook voorbereidingen om de wensen en behoeften van verenigingen en KNVB-leden nog beter inzichtelijk te maken. Zo zijn drie grote, jaarlijkse KNVB-onderzoeken in voorbereiding: de verenigingsmonitor, individueel ledenonderzoek en onderzoek naar in- en uitstroom van voetballers. Deze onderzoeken zullen vanaf 2012/'13 plaatsvinden. Met de bevindingen kan de bond het doelgroepbeleid gericht op de werving en behoud van leden aanscherpen.
|
|
Sport en Bewegen in de Buurt 2012-2016
Ter voorbereiding op het seizoen 2012/'13 en later haakt de KNVB aan op de nieuwe VWS-regeling Sport en Bewegen in de Buurt 2012-2016. Hierbij is het voor verenigingen mogelijk om met subsidie intern één van de volgende nieuwe producten te implementeren die gericht zijn op werving van leden en behoud van bestaande leden: 7x7 35/45+ voetbal, School & Voetbal, Meidenvoetbal en zaalvoetbalaanbod in het onderwijs. Meer informatie: www.knvb.nl/sportindebuurt
|
|
|
|
|
|
|