Werving en behoud leden
pixel pixel Werving en behoud leden   pixel pixel pixel

Werving en behoud leden

Het seizoen staat vooral in het teken van ondersteuning van verenigingen bij het implementeren van nieuw voetbalaanbod, naast het uitvoeren van gerichte wervingsacties voor nieuwe leden. De verkregen VWS-subsidie voor de uitrol van succesvol voetbalaanbod, in het kader van Sport en Bewegen in de Buurt 2011, geeft hieraan een belangrijke extra impuls.

Zaalvoetbal

Binnen het zaalvoetbal zet de KNVB stevig in op de jeugd, met vier nieuwe zaalvoetbalproducten:
  • de zaalvoetbalacademie;
  • zaalvoetbal scholencompetitie basisonderwijs;
  • zaalvoetbal scholencompetitie voortgezet onderwijs;
  • zaalvoetbal op het MBO.

Straatvoetbal

Meisjes- en vrouwenvoetbal

Het is andermaal een goed seizoen voor het meisjes- en vrouwenvoetbal. De BeNe League, een grensoverschrijdende competitie voor de beste vrouwenteams van Nederland en België, is een feit. Daarnaast is het 'vlaggenschip', het Nederlands vrouwenelftal, volop in de race voor plaatsing voor EUR0 2013 in Zweden. Beide ontwikkelingen hebben de potentie om vele nieuwe meisjes in Nederland naar de verenigingen en het voetbalveld en te stuwen.

7x7 35/45+ voetbal

Voor het Continental 7x7 35/45+ voetbal staat 2011/'12 in het teken van de uitrol van de 35/45+ Starterskit, ontwikkeld door de KNVB. Daarnaast ondersteunt de bond lokaal en regionaal (clusters van) verenigingen die met deze nieuwe voetbalvorm voor genoemde leeftijdsgroep willen starten. Het leidt tot een forse groei in verenigingen en teams die deelnemen aan de toernooien en competities (voor- en najaarsreeksen) die de KNVB samen met segmentpartner Continental organiseert.

Kennis van leden en verenigingen

De voetbalbond treft in dit seizoen ook voorbereidingen om de wensen en behoeften van verenigingen en KNVB-leden nog beter inzichtelijk te maken. Zo zijn drie grote, jaarlijkse KNVB-onderzoeken in voorbereiding: de verenigingsmonitor, individueel ledenonderzoek en onderzoek naar in- en uitstroom van voetballers. Deze onderzoeken zullen vanaf 2012/'13 plaatsvinden. Met de bevindingen kan de bond het doelgroepbeleid gericht op de werving en behoud van leden aanscherpen.