|
| |
OnsOranje zichtbaarder dan ooit
'Voetbal is en blijft hot'; hetzelfde geldt voor het Nederlands elftal. OnsOranje, het supportersplatform van de KNVB, is op steeds meer plaatsen en kanalen zichtbaarder dan ooit.
OnsOranje wil de Oranjesupporters dichter bij Oranje brengen en de betrokkenheid van (nieuwe) supporters vergroten. Na enkele jaren van samenwerking met de Supportersclub Oranje (SCO) gaat het platform van de bond in juli 2011 op eigen voet verder. 851 leden stappen over vanuit SCO en OnsOranje groeit in een jaar tijd naar 3.078 leden. Deze groei is met name te danken aan de kaartverkoop voor EUR0 2012; de campagne Jouw ticket tot Oranje levert ruim 1.700 nieuwe leden op.
|
|
Sterke groei social media
OnsOranje voorziet leden en overige fans van het laatste nieuws via onsoranje.nl, de nieuwsbrief en social media (Hyves, Facebook, Twitter en YouTube). De nieuwsbrief verschijnt maandelijks en rond wedstrijden wekelijks, en heeft 40.000 abonnees. De social media-kanalen groeien sterk, vooral tijdens het EK. Op Hyves heeft OnsOranje 240.500 leden; een groei van 3 procent. Op Facebook heeft het supportersplatform 13.000 leden (100 procent groei) en op Twitter 20.000 volgers (35 procent groei).
Live streams, game en OnsOranje App
Vele duizenden mensen bekijken de filmpjes van OnsOranje op YouTube. Best bekeken video, met 270.000 views, is een panna van Wesley Sneijder tijdens een EK-training. De live streams van de trainingen in Krakau worden bekeken door 100.000 mensen en de live stream van het Oranjeplein in Charkov door 70.000. Daarnaast nemen duizenden fans deel aan de online game Samen achter Oranje op Hyves en Facebook, en downloaden ruim 85.000 mensen de OnsOranje App op hun mobiel.
Privileges
OnsOranje-leden kunnen deelnemen aan unieke acties. Zo kunnen zij hun (klein)kind opgeven als Staatsloterij Voetbalvriendje of reporter tijdens de Kids Persconferentie. Tijdens elke thuisinterland van het Nederlands elftal is OnsOranje aanwezig op het OnsOranjePark met een balie en fotodoek. En bij de 'uitzwaaiwedstrijden' is er een geslaagd experiment met een speciale fotoactiviteit.
Oranjeplein in Charkov
Letterlijk het meest zichtbaar is OnsOranje tijdens de EK-festiviteiten op het Oranjeplein in Charkov. In de speelstad in Oekraïne zijn rondom elk groepsduel van Oranje tussen de 10.000 en 15.000 Nederlanders aanwezig en op 13 juni, de dag van Nederland-Duitsland, in totaal zelfs meer dan 60.000 mensen. OnsOranje en SCO dragen samen zorg voor de organisatie, waarbij eerstgenoemde het voortouw neemt.
|
Armin van Buuren
Vaste DJ is Jens Timmermans van Radio 538 en naast optredens van Danny de Munk, Danny Lukassen, Het Feestteam en De D!kdakkers is het absolute hoogtepunt het door OnsOranje geregelde optreden van Armin van Buuren. Dankzij het Oranjeplein en de Oranjeparades naar het stadion beleven de Oranjesupporters, maar óók vele tienduizenden inwoners van Charkov, geweldige dagen. Onafhankelijk van de resultaten op het veld.
|
|
|
Sponsors adopteren voetbaldoelgroepen
Voetbal is en blijft hot. De impact en maatschappelijke kracht van 1,2 miljoen actief bij de voetbalsport betrokken Nederlanders is bij de sponsors van de KNVB inmiddels goed bekend. Straatvoetbal voor kinderen is al een paar jaar lang het domein van Calvé. Continental sponsort de opkomende trend onder 35+'ers: 7x7 voetbal op een half veld. Albert Heijn zal met ingang van seizoen 2012/'13 het 106 jaar oude schoolvoetbal ondersteunen. En zo zijn er méér voetbaldoelgroepen onder de vlag van de nationale voetbalbond waaraan commerciële partners zich met veel hartstocht verbinden.
|
|
Welpenvoetbal en wereldwijd programma
Onder veilig toezicht van de ING-leeuw kunnen de jongste jongens en meisjes spelenderwijs leren voetballen binnen het programma Minipupillen spelen Welpenvoetbal, waarna ze kunnen doorstromen naar de stoere Jonge Leeuwen-community. Nike geeft voetballers een extra kans om de top te halen in het wereldwijde programma The Chance. Verder lijkt het nog slechts een kwestie van tijd te zijn voordat ook het meisjes- en vrouwenvoetbal, zaalvoetbal en Beach Soccer een sponsor mogen verwelkomen.
Ondersteuning voor clubs en bestuurders
Bovendien staat Amstel onder andere tijdens de KNVB Kennisdagen klaar voor amateurclubs om de kantine, oftewel de 'huiskamer' van de vereniging, nog waardevoller te maken. UNIT4 helpt bestuurders van amateurverenigingen hun werk te vergemakkelijken door kennis te delen via bijvoorbeeld het KNVB Bestuurderscongres en de Bepaal Je Ambitie-tool. En Volkswagen faciliteert verenigingen met de online rij-assistent TeamAssist, die het organiseren van rijden naar wedstrijden stukken makkelijker maakt.
Stimulansen voor jongeren en scheidsrechters
Adecco speelt met Mission KNVB handig in op de aantrekkingskracht van het merk KNVB in al zijn geledingen. Door een virtuele loopbaantest te doorlopen en via social media stemmen te verzamelen, maken jongeren kans op een leerzame, professionele 'meeloopdag' in Zeist. Daarnaast sponsort ARAG de scheidsrechters; niet alleen de bekende namen, óók de tienduizenden in het amateurvoetbal. Bijvoorbeeld door gratis juridische hulp te bieden in de spaarzame gevallen van molestatie op het veld.
|
|
|
|
|
|
|