|
| |
Streven naar nog meer bezoekers
Het Nederlands elftal leeft enorm, ook in het seizoen 2011/'12. Toch beseft de KNVB dat het bij thuisinterlands veel meer dan voorheen actief moet inzetten op goed gevulde stadions.
De KNVB merkt dat er twee belangrijke vooroordelen weggenomen moeten worden. Ten eerste leeft bij veel potentiële bezoekers het idee dat kaarten duur zijn. Ten tweede denken veel fans dat voor het bezoeken van een (thuis)wedstrijd van Oranje een clubcard of lidmaatschap van de supportersclub is vereist. Dit terwijl uiteindelijk, zo goed als altijd, sprake is van een vrije verkoop.
|
|
Supporters beter informeren
De KNVB is met ingang van 1 januari 2011 nadrukkelijker aan de slag gegaan om Oranjesupporters te bereiken en te informeren, in samenwerking met onder andere sponsoren. Niet door veel geld te steken in campagnemiddelen, wél door meer initiatieven te ontplooien op het gebied van communicatie. Doel is om een grotere groep Nederlanders ervan bewust te maken dat het bezoeken van een interland zeer toegankelijk is. Tegelijkertijd bieden deze platforms andere (indirecte) manieren van kaartverkoop.
Intensieve samenwerking met partners
De strategie heeft effect. De extra inzet en de nieuwe methode stimuleren de kaartverkoop enorm. Om zoveel mogelijk Oranjesupporters live te kunnen laten genieten, kiest de KNVB ook bewust voor stadions met de grootste capaciteit. Bijkomstig effect van deze volle stadions is bovendien een hogere omzet dan begroot. Verder blijkt telkens dat een aanzienlijk percentage van de aanwezige fans voor het eerst een wedstrijd van Oranje bezoekt. Het potentieel aan bezoekers is dus groot. Een reden voor de KNVB om de samenwerking met zijn partners op het gebied van kaartverkoop verder te intensiveren.
Happening
Bij dit alles is 'imago' een sleutelwoord. Toeschouwers zien de beste voetballers van het land in actie, maar ervaren óók een Oranje belevenis. De wedstrijd zelf is onderdeel van een dag of avondje uit, omkleed met veel entertainment. Thuiswedstrijden van het Nederlands elftal zijn een happening voor jong en oud, niet in het minst dankzij de aanwezigheid van het OnsOranje-park en andere OnsOranjeactiviteiten.
Overige nationale teams
Bij thuisinterlands van het Nederlands vrouwenelftal, Jong Oranje en de diverse nationale jeugdteams is vooral de regiofunctie sterk. Met name bij de laatste teams treden grote amateurverenigingen met een actief clubleven en een grote achterban op als gastheer en dit bevordert het aantal toeschouwers. Het Nederlands vrouwenelftal trekt in toenemende mate belangstelling dankzij de eigen prestaties, maar ook dankzij de algeheel stijgende populariteit van het meisjes- en vrouwenvoetbal. Jong Oranje speelt verspreid over het land en er zijn onder meer speciale kaartenacties gericht op jeugd en scholen.
|
Ommekeer in denken leidt tot prachtige finales
De laatste twee nationale bekerfinales, die tussen Ajax en FC Twente (2011) en die tussen PSV en Heracles Almelo (2012), zijn prachtige voorbeelden van hoe het moet. Er is in Nederland echt sprake van bekerkoorts, in een veilige en fantastische atmosfeer. Dankzij de verfrissende samenwerking tussen KNVB, politie, gemeente Rotterdam en clubs ontstaat geen enkele wanklank. Het is een gevolg van een ommekeer in denken en doen. 'Risico's uitsluiten', 'voorkomen' en 'maatregelen treffen' maken plaats voor open gesprekken, nieuwe ideeën en andere benaderingen.
|
|
Uitstekende voorbeelden
Door in gezamenlijkheid te brainstormen over nieuwe kansen ontstaat uiteindelijk de zo gewenste 'normalisatie'. Betrokken partijen focussen niet langer vooral op supporters die kwaad in de zin hebben, maar richten zich juist in eerste instantie op het grote aantal mensen dat met veel plezier voetbal wil beleven. Vertrekpunt is dat clubs zonder restricties kunnen aangeven hoe zij denken dat hiervoor de beste omstandigheden kunnen worden gecreëerd. Een soepele vervoersregeling, meer dan voorheen gebaseerd op het verlenen van service en het zo goed mogelijk faciliteren van de samen reizende supporters, resulteert in veel tevreden gezichten. Dit is eveneens het geval bij de wedstrijd om de Johan Cruijff Schaal, die andere 'KNVB-wedstrijd'; goed voorbeeld van de bekerfinale in Rotterdam doet in Amsterdam goed volgen.
|
|
|
|
|
|
|