|
| |
Marketing en voetbalvormen
Aanvullend voetbalaanbod
In het kader van het strategisch marketingplan amateurvoetbal werkt de nationale voetbalbond aan de gerichte ontwikkeling en implementatie van nieuw en aanvullend aanbod, voor verschillende doelgroepen voetballers. Op maat én vraaggericht. Het uiteindelijke doel: steeds meer mensen binden aan voetbal. Van jong tot oud, voor een leven lang voetbal. Dat is één van de ambities uit Samen Scoren, het beleidsplan van de KNVB voor de periode 2009-2014.
|
|
Uitstroom-, tevredenheids- en behoeftenonderzoek
In 2012/'13 zet de KNVB een goede stap op weg naar het vormen van een organisatie die structureel werkt aan het verzamelen, ontwikkelen en delen van kennis over de behoeften van leden, ex-leden en verenigingen. Zo is er een groot uitstroomonderzoek onder ex-leden naar hun motieven om te stoppen met voetbal, en voert de bond met NOC*NSF tevredenheids- en behoeftenonderzoeken uit onder voetballers en verenigingen. De opgedane inzichten dragen bij aan aanscherping van bestaand beleid en de ontwikkeling van nieuw doelgroepenbeleid, gericht op werving en behoud van leden.
In de komende seizoenen zal de bond verder werken aan een kennis gedreven eigen organisatie. Dit zal in het seizoen 2013/'14 tot uiting komen in de inrichting van een Research & Intelligence-afdeling.
|
Klinkende resultaten AH Schoolvoetbal
Het eerste seizoen van het vernieuwde AH Schoolvoetbal is een groot succes. In juni 2013 is er volgens traditie de afsluiting in de vorm van een spetterende finale op het KNVB Sportcentrum in Zeist. Partner Albert Heijn, medewerkers in de districten en talloze vrijwilligers in de schoolvoetbalcommissies door het gehele land, werken gezamenlijk aan de vernieuwing en uitbreiding van het traditionele en welbekende toernooi, met klinkende resultaten als gevolg.
|
|
Vernieuwd schoolvoetbal groter dan ooit
Het nationale schoolvoetbaltoernooi is groter dan ooit, met ruim 240 duizend deelnemende jongens en meisjes van bijna zesduizend basisscholen. Een groei van ruim 30 duizend ten opzichte van vorig seizoen. De vernieuwing van het AH Schoolvoetbal komt tot uiting in onder meer de uitbreiding van de landelijke finale met 'leeftijdscategorie' groep 5/6, de ontwikkeling van het AH Schoolvoetbal-lespakket voor basisscholen, de introductie van de KlasseCup (gericht op het bevorderen van sportief gedrag en het betrekken bij het team/toernooi van de hele school) en een nieuwe website.
Voor de gehele klas en school
Onder het motto 'laat je school niet in zijn hempie staan' geeft de KNVB samen met Albert Heijn het schoolvoetbaltoernooi ook in de klas en op de scholen zelf een extra impuls; onder andere door de gehele klas in beweging te krijgen. Klasgenootjes die niet meevoetballen, maken bijvoorbeeld spandoeken, bedenken yells en schrijven wedstrijdverslagen. Hierdoor groeit het AH Schoolvoetbal meer dan ooit uit tot een toernooi voor de gehele klas en school.
Zie ook de introductiefilm van het lespakket: http://bit.ly/16Ko5QG
Lokale contacten
Een randvoorwaarde voor het succes van het AH Schoolvoetbal in 2012/'13 zijn de contacten met de lokale schoolvoetbalcommissies. De KNVB haalt deze contacten aan via bijeenkomsten, persoonlijk contact, nieuwsbrieven en de introductie van een toolkit om de lokale organisatoren te ondersteunen. Uit de evaluatie met hen spreekt veel tevredenheid en waardering over de al ingezette weg, waarop de bond vanzelfsprekend verder zal bouwen.
Sfeerimpressie van de schitterende finaledag met veel beleving en plezier onder de deelnemers? www.ahschoolvoetbal.nl/node/448
|
Herpositionering KNVB Straatvoetbal
Opnieuw nemen vele enthousiaste jongens en meisjes in de leeftijd van 8 tot en met 12 jaar deel aan het KNVB Straatvoetbal. Het toernooi in 2012/'13 maakt bovendien een herpositionering door, waarbij de focus komt te liggen op toernooien in de wijk en op straat. De samenwerking met gemeenten intensiveert, en voetbalverenigingen worden uitgenodigd samen met de gemeente een belangrijk deel van de organisatie van de lokale toernooien op zich te nemen.
|
|
Binding met en binnen de wijk
Zo ontwikkelt het KNVB Straatvoetbaltoernooi zich meer en meer tot een platform voor verenigingen om de binding met hun wijk op te bouwen en/of verder te versterken, nieuwe doelgroepen aan te boren én lokale samenwerkingen aan te gaan. Door in de toekomst verenigingen nog meer actief te betrekken bij deze toernooien, wordt verder geprobeerd bruggen te slaan tussen wijk en vereniging.
Winnaars en FairPlay
In 2012/'13 zijn er in totaal 45 gemeentelijke straatvoetbaltoernooien waaraan ruim 25 duizend jongens en meisjes uit de categorie E- en D-pupillen meedoen. In totaal 24 teams schoppen het via de districtsfinales tot felbegeerde deelname aan de finale, eind juni op de Dam in Amsterdam. Tijdens de finaledag vol spectaculaire wedstrijden en andere activiteiten, kronen de beste straatvoetballers van Nederland zich tot kampioen én ontvangen de sportiefste straatvoetbalteams de Fair Play Prijs. Hiertoe geeft de scheidsrechter na elke wedstrijd punten aan de teams.
Een filmpje met sfeerverslag van deze fantastische dag? www.knvbstraatvoetbal.nl
|
7x7 35/45+ voetbal groeit en bloeit
Het Continental 7x7 35/45+ voetbal zet de groei van de afgelopen seizoenen op alle fronten door. Aan het jaarlijkse NK, gericht op kennismaking met deze vorm van voetbal, nemen verspreid over Nederland op meer dan 65 locaties ruim 440 teams deel. Dit betekent een stijging van 10 procent ten opzichte van vorig voetbaljaar, vooral toe te schrijven aan de leeftijdscategorie 35+.
|
|
Vervijfvoudiging
Nog spectaculairder is de groei van het structurele verenigingsaanbod: de 7x7 competitiereeksen in het najaar en voorjaar. Ten opzichte van de start van het seizoen 2011/'12 stijgt het aantal teams dat aan deze competities deelneemt van 51 naar 266. Ruim een vervijfvoudiging!
Mogelijkheden te over
De competitiereeksen staan op het programma op vrijdagavond en bieden veel oudere senioren de kans hun voetbalcarrière te verlengen of hervatten met voetbal in verenigingsverband. Nieuw is de dubbele speelgerechtigdheid, die zorgt voor nog meer mogelijkheden om deel te nemen aan de 7x7 35/45+ competitiereeksen. Deelname aan de standaard 7x7 competities blijft eveneens mogelijk.
Nieuws, informatie en winnaars
De KNVB zal in de komende seizoenen verenigingen blijven informeren over alle mogelijkheden van het 7x7 35/45+ voetbal. Dit gebeurt via een 35/45+ voetbalmagazine, nieuwsbrieven voor verenigingen, een starterskit en lokale ondersteuningstrajecten.
Meer algemene informatie over het Continental 7x7 35/45+ voetbal? Zie www.voetbal.nl/7tegen7.
Een videoverslag van de finaledag van het landelijke NK? Klik hier.
|
Meisjes- en vrouwenvoetbal
Groei en imago meisjes- en vrouwenvoetbal
Het meisjes- en vrouwenvoetbal beleeft opnieuw een aantal mijlpalen. Zo zorgt het eerste seizoen van de BeNe League, een grensoverschrijdende competitie tussen de beste vrouwenteams van Nederland en België, voor veel extra aandacht en zichtbaarheid. Hiervoor zorgt ook het 'vlaggenschip', het Nederlands vrouwenelftal, door zich te kwalificeren voor het EK 2013 in Zweden.
|
|
Meestrijden met de Leeuwinnen!
Samen met partner ING lanceert de bond rond het Nederlands vrouwenelftal een nieuwe campagne die voortborduurt op het concept van de 'Oranje Leeuwinnen', uit 2009. Richting het EK 2013 maakt Nederland opnieuw kennis met de rolmodellen van het nationale team en klinkt de oproep, onder meer via social media, de Oranje Leeuwinnen te steunen op weg naar mogelijk Europees succes. Het thema luidt: 'Strijd mee met de Leeuwinnen' en kent activiteiten als de zogenaamde Leeuwinnen Memory, De Strijdkreet en De Strijdwagen die langs evenementen en BN'ers trekken.
Een impressie
www.facebook.com/OranjeLeeuwinnen
De KNVB is in Zweden ook aanwezig voor redactionele verslaglegging en een kijkje achter de schermen bij onder andere het Nederlandse team zelf. De NOS zendt de duels van Nederland live uit.
Nog meer initiatieven en activiteiten
Na het EK zullen de Oranje Leeuwinnen iets terugdoen voor alle steun die zij van de fans hebben mogen ontvangen. Hiertoe zal een nieuw stimuleringsprogramma voor de breedtesport in werking treden. In 2012/'13 bereidt de KNVB dit alvast voor met hulp van de kennis en ervaringen met eerdere activiteiten en ondersteuning. Er zijn al succesvolle activiteiten, zoals themabijeenkomsten rond interlands, clinics met BVO's uit de BeNe League, School & Voetbal en Vriendinnendagen. Deze activiteiten zullen in de nabije toekomst een nog intensiever vervolg krijgen. In dit seizoen dragen al deze initiatieven al bij aan een verdere stijging van het aantal vrouwelijke KNVB-leden naar 131.948.
|
Zaalvoetbal
Versterken scholencompetities en relaties
Een van de doelen zoals beschreven in het Masterplan Zaalvoetbal, is een ledengroei naar 130 duizend geregistreerde zaalvoetballers in 2016. Seizoen 2012/'13 staat in het teken van het verder ontwikkelen van scholencompetities in het primair onderwijs (PO), voortgezet onderwijs (VO) en MBO, en het versterken van de relaties met ongebonden organisaties en het veldvoetbal.
|
|
Registratie aantal zaalvoetballers
In heel Nederland springen de scholencompetities als paddenstoelen uit de grond; de volgende stap is het daadwerkelijk registreren van zaalvoetballende scholieren om óók hen te kunnen meetellen als spelende zaalvoetballers. De intensivering van de samenwerking met ongebonden organisaties leidt al tot een aanwas van 2500 leden. Doel is deze aanpak verder door te zetten en, met een aantrekkelijk dienstenpakket, nog meer van dergelijke organisaties (gedeeltelijk) bij de KNVB onder te brengen. Belangrijk hierbij is het benadrukken van de meerwaarde van de diensten, die vooral liggen bij de componenten arbitrage, tuchtzaken en het ontwikkelen van jeugdzaalvoetbal.
Passend en breder aanbod
De nauwere samenwerking met veldvoetbal moet leiden tot een breder aanbod voor (jeugd)leden, door een passend aanbod te ontwikkelen voor in de wintermaanden. Een werkgroep met competitieleiders uit zowel het veld- als zaalvoetbal maakt een begin met het structureel gestalte geven van deze samenwerking.
Daling ledental
Ondanks alle inspanningen, laat het totale ledenaantal zaalvoetbal een daling van 2.500 zien. Dit is voor een groot deel toe te wijzen aan leden die hun combinatielidmaatschap veld- en zaalvoetbal opzeggen en kiezen voor alleen veld. De KNVB verricht een (nieuw) uitstroomonderzoek om inzicht te krijgen in de beweegredenen van leden om te stoppen met zaalvoetbal.
Verder zet de voetbalbond, samen met de verenigingen in de Eredivisie Vrouwen, de eerste stappen naar aanbod van zaalvoetbal voor meisjes. De eerste gezamenlijke initiatieven zijn veelbelovend.
Imago zaalvoetbal
Een belangrijk aspect van het Masterplan is het vergroten van de zichtbaarheid van het zaalvoetbal in Nederland. De prestaties van het nationale team, een aantrekkelijke competitie en een meer prominente rol van zaalvoetbal in de regionale en landelijke media, dragen hieraan wezenlijk bij.
Uitstekende promotie nationaal team
Het nationaal team werkt in maart het EK-kwalificatietoernooi af. De ploeg van bondscoach Marcel Loosveld eindigt in Rotterdam knap als tweede en speelt in later in 2013 play-offs tegen Bosnië en Herzegovina om deelname aan de eindronde, begin 2014 in België. In promotioneel opzicht is het toernooi eveneens een succes. Voor het eerst krijgt een zaalvoetbaltoernooi aandacht via Facebook, en naast het eigen platform OnsOranje ontstaat een samenwerkingsverband met De Telegraaf. Via Telesport.nl zijn alle duels live te zien, met een totaal aantal kijkminuten van 400 duizend. De samenwerking bevalt aan weerszijden, hetgeen waarschijnlijk zal leiden tot een structureel vervolg.
Veel video-views
Naast het live streamen van het mini-toernooi, is er voor het eerst ook de Wedstrijd van de Week. Tijdens iedere speelronde maakt Infostrada Sports een registratie van een wedstrijd uit de Eredivisie. Deze samenvatting is te zien via knvbzaalvoetbal.nl en sociale media. Het YouTube-kanaal van KNVB Zaalvoetbal trekt in dit seizoen al meer dan 200 duizend views, een goede reden om de Wedstrijd van de Week een vervolg te geven. Het streven is de cijfers om te zetten naar meer externe media-aandacht, om zo de reikwijdte van het KNVB Zaalvoetbal te vergroten.
|
Verbinden voetbal en onderwijs
De serie 'Wij krijgen voetballes' voor het basisonderwijs krijgt uitbreiding met een lesmap voor het voortgezet onderwijs. Beide mappen zijn te bestellen via knvbshop.nl. De mappen zijn gericht op verenigingen die actief willen samenwerken met het onderwijs en/of met professionals binnen het onderwijs (docenten) en/of binnen de gemeenten (sportbuurtcoaches), die voetbalactiviteiten tijdens en/of na schooltijd willen aanbieden. De lesmappen worden ook geïntegreerd in het naschoolse productaanbod, zoals School & Voetbal, AH Schoolvoetbal en divers zaalvoetbalaanbod. Denk bij het laatste aan de scholencompetities voor primair en voortgezet onderwijs en aan het NK MBO.
|
|
Bevorderen kennismaking
Verder ontwikkelen de bond en de KNVB Academie deskundigheidsbevordering op dit gebied. Het betreft een cursus gericht op het bevorderen van kennismaking met voetbal binnen het basisonderwijs. Dit via KNVB-docenten, die de inhoud van de lesmap ook weten over te brengen op het kader van de vereniging. In 2013/'14 zal deze cursus voor het eerst beschikbaar komen. Op deze wijze werkt de bond aan 'schoolactieve voetbalverenigingen' en 'voetbalactieve onderwijsinstellingen'.
|
Extra kansen dankzij De Sportimpuls
De KNVB haakt intensiever aan bij de VWS-regeling 'Sport en Bewegen in de Buurt 2012-2016'. Via De Sportimpuls kunnen verenigingen dankzij subsidie van VWS nieuw voetbalaanbod implementeren. Eerder al realiseerde de voetbalbond een prominente plek op de zogenaamde Menukaart Sportimpuls voor 7x7 35/45+ voetbal, School & Voetbal, Meidenvoetbal en divers zaalvoetbalaanbod in het onderwijs (PO, VO en MBO). Nu komen daar Mini-pupillen, G-voetbal en de Zaalvoetbalacademie bij.
Bovendien informeert de KNVB dit seizoen verenigingen over de mogelijkheden van De Sportimpuls en adviseert en ondersteunt de bond bij het doen van een aanvraag, daarbij onder meer verwijzend naar www.knvb.nl/sportindebuurt.
|
|
|
KNVB-breed Marketingplan Voetbal
Met het oog op het kunnen zetten van een volgende stap in het versterken van de beleving en het binden van liefhebbers aan het voetbal, treft de bond in 2012/'13 voorbereidingen voor een nieuw, KNVB-breed Marketingplan Voetbal. Dit plan zal zich richten op zowel de actieve en passieve voetballiefhebbers in Nederland als op de personen die voetbal mogelijk maken. Dus: respectievelijk de voetballer, de voetbalfan en het voetbalkader. Hierbij zal onder andere het huidig voetbalaanbod tegen het licht worden gehouden. Op basis van ontwikkelingen in de samenleving en behoeften van voetballiefhebbers, zullen mogelijke nieuwe kansen voor de toekomst worden geïdentificeerd.
Het Marketingplan Voetbal, in 2013/'14 gereed, zal passen binnen het nieuwe KNVB-beleidsplan 2014-2018 en zal richting geven aan het merk- en marketingbeleid in de komende jaren.
|
|
|
|
|
|
|
|