Evenementen
pixel pixel Evenementen   pixel pixel pixel
 

Evenementen

Half miljoen bezoekers

Het KNVB-bureau Evenementen organiseert richting de honderd evenementen: 86 daarvan vinden plaats in eigen land, tegenover acht in het buitenland. Het grootste deel (54) betreft wedstrijden van vertegenwoordigende elftallen: de nationale teams bij de mannen/jongens en vrouwen/meisjes, zowel op het veld als in de zaal. Andere evenementen zijn onder meer de districts- en landelijke finale(s) van het straatvoetbal, de finale bij het 7x7 35/45+ voetbal, het Dr. Fadrhonc-toernooi en de dit jaar flink uitgebreide finale van het Albert Heijn Schoolvoetbaltoernooi. In totaal mag de bond bij deze evenementen zo'n half miljoen bezoekers ontvangen.
 

Finale Europa League

Bovendien kent mei de Europa League-finale tussen Benfica en (uiteindelijke winnaar) Chelsea in de Amsterdam ArenA. Een enorm evenement waarmee de KNVB, samen met de Amsterdam ArenA, de gemeente Amsterdam en Schiphol, laat zien óók de grootste Europese voetbalfinales uitstekend te kunnen organiseren. Ter illustratie van de omvang van dit evenement, enkele cijfers:
  • 31 chartervluchten uit Portugal en Engeland;
  • 120 bussen van Schiphol naar stadion en vice versa;
  • uitzending in 100 landen;
  • 175 miljoen tv-kijkers;
  • gemiddeld over de wedstrijd 55-60 miljoen live-kijkers;
  • 400 vrijwilligers voor diverse functies in stadion, stad en op Schiphol;
En verder, onder andere:
  • 200 m/v personeel uitzendgemachtigde, 500 m/v personeel andere tv-media;
  • 300 m/v schrijvende pers, 20 m/v overige registrerende media, 125 fotografen;
  • 80 tv- en radiocommentaarposities op de mediatribune en 200 geoutilleerde mediaplaatsen;
  • 36 camera's in gebruik door Infostradasports;
  • 30 kilometer aan kabels;
  • 5.000 vierkante meter aan (tv-)productiefaciliteiten.

 


Toekomst Johan Cruijff Schaal

De wedstrijd om de Johan Cruijff Schaal, tussen de landskampioen en bekerwinnaar, leverde vele jaren lang fantastische affiches op. Toch bleken sommige edities succesvoller dan andere te zijn; vooral de toeschouwersaantallen wisselden sterk, terwijl het bouwen aan de traditie van de supercup meer continuïteit vereist. Aangezien de Johan Cruijff Schaal de start van het nieuwe seizoen vormt voor het gehele voetbal, kiest de KNVB hierbij voor een aanpak waarin behalve de clubsupporters ook andere doelgroepen die de voetbalfamilie vertegenwoordigen, centraal staan.
 

Strategie rond kaartverkoop Oranje

De thuiswedstrijden van het Nederlands elftal mogen zich qua toeschouwersaantallen vaak verheugen in een goede belangstelling. Om de bezettingsgraad ook voor de toekomst veilig te stellen, én de laatste lege stoelen te bezetten, ontwikkelt de KNVB een ticketingstrategie. De bond stemt hiermee de bestaande verkoop- en communicatiekanalen beter op elkaar af, zet nieuwe marketingcommunicatiemiddelen in en stelt partners in staat 'actief deel te nemen' aan de kaartverkoop.


Toeschouwersaantallen thuisinterlands Nederlands elftal 2012/'13 aantal toeschouwers Stadion soort wedstrijd
Nederland – Turkije vrijdag 7 september 2012 49.000 Amsterdam ArenA WK-kwalificatie
Nederland – Andorra vrijdag 12 oktober 2012 43.000 Stadion Feijenoord WK-kwalificatie
Nederland - Duitsland woensdag 14 november 2012 51.000 Amsterdam ArenA oefeninterland
Nederland - Italië woensdag 6 februari 2013 46.000 Amsterdam ArenA oefeninterland
Nederland - Estland vrijdag 22 maart 2013 49.000 Amsterdam ArenA WK-kwalificatie
Nederland - Roemenië dinsdag 26 maart 2013 48.000 Amsterdam ArenA WK-kwalificatie
 


pixel
pixel pixel Organiseren en faciliteren    pixel
pixel pixel Beleven en binden    pixel
pixel pixel Ontwikkelen en winnen    pixel
pixel pixel Samen voetballen en samen leven    pixel