Ambities midden in de maatschappij
De KNVB gelóóft in deze maatschappelijke kracht van het voetbal, net als zijn achterban. Maar liefst 85 procent van de leden vindt het (zeer) belangrijk dat hun voetbalvereniging maatschappelijk betrokken is. En 66 procent van de bondsleden vindt het (zeer) belangrijk dat hun voetbalvereniging een bijdrage levert aan de wijk waarin zij zich bevindt. Dit blijkt ook uit het feit dat veel clubs zeven dagen per week, zestien uur per dag open zijn. Niet alleen voor voetbal, óók voor bijvoorbeeld huiswerkbegeleiding, samenwerking met welzijnsorganisaties, maatschappelijke stages en gebruik van gezonde kantines. Steeds meer bestuurders en spelers realiseren zich dat een gezonde voetbalclub een club is met sportieve én maatschappelijke ambitie, midden in de samenleving.
'Open clubs'
De KNVB gelooft dat voetbalclubs sterker worden naarmate hun verbinding met de samenleving groter is. In het seizoen 2012/'13 komen daartoe circa 120 'maatschappelijke koplopers' onder verenigingen uit het hele land bij elkaar.
Er blijkt een aantal randvoorwaarden te zijn om zich te kunnen ontwikkelen tot 'open club'. De belangrijkste: zie voetbal blijvend als hoofdzaak, zoek 'eigen' maatschappelijke mogelijkheden die passen bij de cultuur, vind nieuwe vrijwilligers en zoek expertise (via partnerships) van buiten.
De KNVB zal in het aankomende seizoen trainingen ontwikkelen om de ondersteuning vanuit de KNVB op dit vlak goed te laten aansluiten op bovenstaande aspecten. Daarnaast zal de bond andere verenigingen inspireren door de maatschappelijke koplopers nadrukkelijker een podium te geven.
Schoenmaker blijf bij je leest
De maatschappelijke rol van voetbal is in de laatste jaren een vanzelfsprekend onderdeel geworden van het bondsbeleid, dat stoelt op de combinatie van drie belangrijke pijlers: 1) de kracht van het voetbal, 2) de corebusiness van de KNVB en 3) de actuele maatschappelijke ontwikkelingen. Alleen een logische verbinding van deze drie pijlers leidt tot de grootst mogelijke impact en de meest effectieve bijdrage van de KNVB aan de maatschappij. Concreet richt de voetbalbond zich op:
- ...het realiseren van een sportief, respectvol en veilig klimaat voor iedereen in en rondom het voetbal. Het versterken van de voetbalverenigingen is cruciaal, want in goed functionerende verenigingen is een dergelijke omgeving vanzelfsprekend. De KNVB gelooft in de vereniging als middelpunt van de wijk en ondersteunt met maatwerk de ontwikkeling van deze 'open clubs'.
97 procent van de leden is het eens met de keuze voor dit thema.
- ...het garanderen van een laagdrempelig voetbalaanbod voor iedereen, ongeacht huidskleur, religie of seksuele voorkeur. Iedereen moet via het voetbal mee kunnen doen. Oók doelgroepen met een grotere afstand tot de samenleving, zoals kansarme kinderen en gehandicapten. De KNVB geeft hieraan invulling, in samenwerking met Zwaluwen Jeugd Actie, Jeugdsportfonds en ING.
63 procent van de leden vindt dit thema een logische keuze.
- ...'een leven lang voetballen'. Het doel is om voetballers zo lang mogelijk in beweging te houden. Daarbovenop helpt de KNVB op actieve wijze een gezonde levensstijl te bevorderen onder voetballers en niet-voetballers, zowel op als rond het voetbalveld. Zo richt de bond zich in 2012/'13 voornamelijk op scholen, via het AH Schoolvoetbal.
77 procent van de leden is het eens met de keuze voor dit thema.
Enorme potentie
Van de amateurbestuurders wil 51 procent graag meer maatschappelijke activiteiten ontplooien dan al het geval is. 30 procent van de leden die nog niet betrokken zijn bij het opzetten en/of uitvoeren van maatschappelijke activiteiten, zou dit wel degelijk willen! Sportieve én maatschappelijke ambities gaan dus hand in hand. Clubs veranderen in 'open clubs', voetballers veranderen in 'Aanvoerders'.
Sleutelrol tot stimuleren
De KNVB heeft hierin een sleutelrol. Niet als voortrekker, maar juist als (lokale) 'facilitator'; als de partij die stimuleert, aanjaagt en anderen het passende podium geeft. Dit doet de bond samen met Stichting Meer dan Voetbal (in 2004 opgericht in samenwerking met Eredivisie en Eerste Divisie). Want om geloofwaardig te zijn, is het van belang dat het voetbal als gehéél een signaal afgeeft.