Arbitrage
pixel pixel Arbitrage   pixel pixel pixel

Arbitrage

Ontwikkeling en opleiding van de arbitrage

De KNVB en zijn afdeling Scheidsrechterszaken willen een eerlijk en sportief verloop van de wedstrijden in Nederland. Inzicht in aantallen scheidsrechters (m/v) en hun leeftijden, evenals gerichte opleiding, kennisoverdracht en ondersteuning van verenigingsbeleid zijn van groot belang.

Verjonging en ambities

In de laatste vijf jaar vindt er een enorme verjonging van het scheidsrechterskorps plaats. In 2012 blijkt dat het aandeel scheidsrechters in de leeftijdscategorie 16 tot 20 jaar is verviervoudigd. Het aantal scheidsrechters in de leeftijdscategorie 21 tot 30 jaar is procentueel zelfs bijna verdubbeld. Veel van deze jonge scheidsrechters zijn ooit op 12/13-jarige leeftijd begonnen met de opleiding pupillenscheidsrechter. Verenigingen weten deze jongeren steeds beter te behouden en verder te ontwikkelen, en de meest ambitieuzen onder hen willen graag de stap maken om voor de KNVB te fluiten. Dankzij het talententraject hebben zij een fantastisch perspectief om de top te halen.

Actief bij en voor verenigingen

De amateurvereniging is de plek waar de meeste scheidsrechters actief zijn. In de laatste vijf jaar stijgt het aantal geregistreerde verenigingsscheidsrechters met 50 procent. Dankzij de samenwerking met ARAG worden de eerste verenigingen die 'het goed voor elkaar' hebben, gecertificeerd. Bovendien helpt de KNVB verenigingen met het opstellen of aanpassen van hun arbitragebeleid.

pixel pixel Aantal scheidrechters pixel pixel pixel

pixel pixel Organiseren en faciliteren    pixel
pixel pixel Beleven en binden    pixel
pixel pixel Ontwikkelen en winnen    pixel