|
| |
Maatschappelijk verantwoord ondernemen lééft
De KNVB wil bijdragen aan een sterkere maatschappij. Maar hoe belangrijk vinden de leden dat? Wat zien zij hiervan terug? Wat vinden zij van de projecten die de KNVB met dit doel organiseert en/of ondersteunt?
|
|
Om deze vragen te beantwoorden, hield de KNVB in 2010 een peiling onder het KNVB-ledenpanel. In 2011 stelt de bond grotendeels dezelfde vragen om te meten of de behoeften en de zichtbaarheid van de KNVB op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) veranderd zijn. Met de resultaten van dit onderzoek, en met de uitkomsten van bijeenkomsten in de districten en de landelijke MVO-bijeenkomst, kan de nationale voetbalbond zijn maatschappelijke missie verder optimaliseren.
|
Resultaten
Maatschappelijke verantwoordelijkheid is een thema dat lééft bij de KNVB-leden. Zij vinden het belangrijk dat de voetbalbond zich als een maatschappelijk verantwoorde organisatie gedraagt, geeft 89 procent van de ondervraagden aan. Voor een meerderheid van de leden voldoet de KNVB inderdaad aan deze verwachting, getuige de 7,2 als rapportcijfer. Slechts 4 procent geeft als cijfer een 5 of lager, terwijl 37 procent van de leden er een 8 of hoger voor overheeft. Vergeleken met 2010 geven de leden hiermee overall een beter rapportcijfer; toen kreeg de KNVB van zijn leden een 6,9.
|
|
Meer dan alleen voetbal
Een meerderheid (68 procent, ten opzichte van 56 procent in 2010) geeft aan dat de KNVB zich met het organiseren van voetbal automatisch inzet voor de samenleving. Hiermee neemt de bond echter nog niet volgens iedereen (25 procent) voldoende maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Zichtbaarheid
Zeven van de tien leden vinden het belangrijk dat de KNVB extra projecten op dit gebied ontwikkelt. Ook de zichtbaarheid van deze maatschappelijke projecten is hierbij een aandachtspunt. Die is voor een ruime meerderheid (82 procent) belangrijk, terwijl de panelleden aangeven dat hierin verbetering mogelijk is; de diverse projecten zijn bij gemiddeld maar 45 procent van de leden bekend.
Eindtoernooien
Verder blijkt dat een meerderheid achter de projecten van de KNVB staat. 78 procent geeft aan dat de bond in deze tijd ook inderdaad maatschappelijke projecten moet uitvoeren. Daarnaast vindt 71 procent dat aan een EK of WK altijd een maatschappelijk verantwoord project moet worden gekoppeld. In 2010 waren minder leden het hiermee eens (respectievelijk 68 procent en 64 procent).
|
Alleen kennis en kunde?
De KNVB ondersteunt en/of organiseert diverse maatschappelijke projecten niet met geld, maar met 'kennis en kunde'. 65 procent geeft aan dit verstandig te vinden. Ruim een kwart (28 procent) vindt echter dat de KNVB de projecten behalve met kennis en kunde, óók met geld moet ondersteunen.
|
|
|
Sociaal, economisch en ecologisch
De bond wil een effectieve bijdrage leveren aan het oplossen van maatschappelijke problemen en kent hierbij drie thema's: sociaal, economisch en ecologisch/milieubewustzijn. Bijna alle leden (92 procent) vinden het belangrijk dat de KNVB zich bezighoudt met maatschappelijke activiteiten op sociaal gebied. Hier ziet overigens driekwart van de ondervraagden een positief effect. Het belang van maatschappelijke activiteiten op economisch (58 procent) en ecologisch (53 procent) gebied is, afgaande op de respondenten, minder groot.
|
|
'Beste' activiteit
De KNVB evalueert zijn maatschappelijke activiteiten op verschillende onderdelen. Ook vraagt de bond aan de leden of zij deze projecten met elkaar willen vergelijken. In welke mate spreken ze aan en dragen ze bij aan de KNVB als maatschappelijk verantwoorde organisatie? Van de vijf voorgelegde projecten krijgt de samenwerking met het Jeugdsportfonds de beste beoordeling. Dit project is onder de panelleden het meest bekend én spreekt het meest aan. Het minst aansprekend is het project WorldCoaches. Een belangrijke reden is dat leden de voorkeur geven aan projecten in Nederland.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|