Toelichting op de geconsolideerde balans
pixel pixel Toelichting op de geconsolideerde balans       pixel pixel pixel

Toelichting op de geconsolideerde balans

TOELICHTING OP DE GECONSOLIDEERDE BALANS

In deze toelichting op de geconsolideerde balans wordt volstaan met een beknopte toelichting. Voor een nadere toelichting op de geconsolideerde balansposten wordt verwezen naar de toelichting op de enkelvoudige balans.

[14] Immateriële vaste activa

SoftwareGoodwillTotaal
1 juli 2010
Aanschafwaarde 5.589 530 6.119
Cumulatieve waardeverminderingen en afschrijvingen -/- 1.609 -/- 228 -/- 1.837
Boekwaarde 3.980 302 4.282
Mutaties 2010/'11
Investeringen 754 141 895
Afschrijvingen -/- 616 -/- 93 -/- 709
30 juni 2011
Aanschafwaarde 6.343 671 7.014
Cumulatieve waardeverminderingen en afschrijvingen -/- 2.225 -/- 321 -/- 2.546
Boekwaarde 4.118 350 4.468

De boekwaarde software heeft met name betrekking op het ICT-project BECS, het ticketingsysteem, HR-systeem, Voice over IP en ontwikkelingskosten van websites. Goodwill is grotendeels voortgekomen uit de waardering van een earn-out verplichting alsmede uit transacties met betrekking tot aandelen Sportlink Services B.V. en Voetbalmedia B.V.

[15] Materiële vaste activa

Bedrijfsgebouwen en - terreinenAndere vaste bedrijfsmiddelenTotaal
1 juli 2010
Aanschafwaarde 25.462 9.285 34.747
Cumulatieve waardeverminderingen en afschrijvingen -/- 8.206 -/- 5.432 -/- 13.638
Boekwaarde 17.256 3.853 21.109
Mutaties 2010/'11
Investeringen 2.024 841 2.865
Desinvesteringen -/- 173 -/- 1.705 -/- 1.878
Afschrijvingen -/- 838 -/- 1.033 -/- 1.871
Duurzame waardevermindering -/- 2.000 0 -/- 2.000
Terugboeking afschrijvingen desinvesteringen 154 1.705 1.859
30 juni 2011
Aanschafwaarde 27.313 8.421 35.734
Cumulatieve waardeverminderingen en afschrijvingen -/-10.890 -/-4.760 -/- 15.650
Boekwaarde 16.423 3.661 20.084

Ten aanzien van de afschrijvingspercentages wordt verwezen naar hetgeen in de waarderingsgrondslagen is vermeld bij de enkelvoudige jaarrekening van de KNVB.

De herbouwwaarde van het bondsbureau en de overige panden op het terrein van de Woudenbergseweg 56-58 te Zeist bedraagt circa € 35,1 miljoen. De herbouwwaarde van de overige panden van de KNVB (districtskantoren en Sonnehaert) bedraagt circa € 6,0 miljoen, waardoor de totale herbouwwaarde van alle panden op circa € 41,1 miljoen is getaxeerd.

[16] Financiële vaste avtiva

Deelnemingen
Ultimo boekjaar 2010/'11 hebben de deelnemingen Ons Oranje B.V. en KNVB Beach Soccer B.V. een negatief eigen vermogen van respectievelijk circa € 40.000 en circa € 80.000. Gezien het feit dat de KNVB zowel juridisch als moreel niet aansprakelijk is voor de schulden van Ons Oranje B.V. en KNVB Beach Soccer B.V. wordt de deelneming op nihil gewaardeerd.

[17] Effecten

Conform de grondslagen van de KNVB bedraagt de waarde per balansdatum circa € 3,2 miljoen (2010: circa € 3,4 miljoen).

Aandelen 623 444
Obligaties 2.563 2.929
Stand per 30 juni 3.186 3.373

De beurswaarde per 30 juni 2011 van de aandelen bedraagt circa € 0,6 miljoen (2010: circa € 0,4 miljoen) en van de obligaties circa € 2,3 miljoen (2010: circa € 2,7 miljoen). Het is de intentie om de obligaties aan te houden tot het einde van de looptijd, derhalve worden de obligaties gewaardeerd tegen geamortiseerde kostprijs. De effecten staan ter vrije beschikking van de vereniging.

[18] Groepsvermogen

Het enkelvoudig verenigingsvermogen van de KNVB voor voegingen bedraagt circa € 45,6 miljoen.

Dit verenigingsvermogen wordt in de toelichting op de balans in de enkelvoudige jaarrekening nader uiteengezet. Het verschil tussen het verenigingsvermogen voor voegingen en het enkelvoudig verenigingsvermogen na voegingen wordt verklaard door het feit dat Stichting Euro 2000, Stichting CP Footbal Events, S.S.Z. en Stichting Kandidatuur WK 2018 worden gevoegd met de vereniging KNVB in deze consolidatie.

Het verschil tussen het verenigingsvermogen voor voegingen en het enkelvoudige verenigingsvermogen na voegingen is als volgt gespecificeerd:

Enkelvoudig verenigingsvermogen voor voegingen per 30 juni 45.648 44.053
Voegingen
Stichting Euro 2000 3.592 3.752
Stichting CP Football Events 514 470
Onroerend Goed Stichting KNVB-Sportcentrum Zeist (S.S.Z.) -/- 963 -/- 855
Stichting Kandidatuur WK 2018 0 0
Enkelvoudig verenigingsvermogen na voegingen per 30 juni 48.791 47.420

Verschillen in het eigen vermogen en het resultaat tussen de enkelvoudige en geconsolideerde jaarrekening
Het verschil tussen het eigen vermogen volgens de enkelvoudige balans en het eigen vermogen volgens de geconsolideerde balans wordt verklaard door het feit dat de in de consolidatie opgenomen deelnemingen KNVB Beach Soccer B.V. en Ons Oranje B.V. een negatieve nettovermogenswaarde hebben, doch in de enkelvoudige balans op nihil wordt gewaardeerd. Door de KNVB is voor deze vennootschappen geen aansprakelijkheidsverklaring of andere borgstelling afgegeven.

Het verschil tussen het enkelvoudige en geconsolideerde eigen vermogen en resultaat heeft zich in het boekjaar als volgt ontwikkeld:

Verschil eigen vermogen
Eigen vermogen volgens geconsolideerde jaarrekening 48.710 47.420
Negatieve vermogenswaarde van de geconsolideerde deelnemingen 81 0
Eigen vermogen volgens enkelvoudig verenigingsvermogen 48.791 47.420

Verschil resultaat
Resultaat volgens geconsolideerde jaarrekening 1.290 -/-2.414
Veranderingen in negatieve vermogenswaarde van de geconsolideerde deelnemingen 81 0
Resultaat volgens enkelvoudige jaarrekening na voegingen 1.371 -/-2.414

[19] Aandeel derden

Het verloop van het aandeel derden is als volgt:

Stand per 1 juli 308 200
Oprichting Ons Oranje B.V. 0 378
Vrijval aandeel derden Voetbalmedia B.V. -/- 126 0
Resultaat boekjaar 30 % van Voetbalmedia B.V. 0 -/- 74
Resultaat boekjaar 35 % van Ons Oranje B.V. -/- 196 -/- 196
Negatief aandeel derden ten laste van meerderheidsaandeelhouder 14 0
Stand per 30 juni 0 308

De vrijval aandeel derden van Voetbalmedia B.V. wordt veroorzaakt door de aankoop van de resterende 30% van de aandelen Voetbalmedia B.V. door de KNVB. Het aandeel derden per 30 juni 2011 heeft betrekking op Ons Oranje B.V. Een belang van 35% wordt gehouden door derden.

[20] Voorzieningen

Stand per 30 juni
Voorziening pensioenverplichtingen 10 11
Latente belastingverplichtingen 692 680
Overige voorzieningen 5.104 5.441
5.806 6.132

Het verloop van de voorzieningen is als volgt:
BelastingenPensioenenOverigeTotaal
Stand per 1 juli 2010 680 11 5.441 6.132
Toevoegingen 656 1 281 938
1.336 12 5.722 7.070
Onttrekkingen -/- 644 -/- 2 -/- 56 -/- 702
Vrijval 0 0 -/- 562 -/- 562
Stand per 30 juni 2011692105.1045.806

De voorziening latente belastingverplichting is gevormd voor belastbare tijdelijke verschillen in bedrijfseconomische en fiscale waardering van de materiële vaste activa en het bestemmingsfonds Stimulering Jeugdvoetbal.

De overige voorzieningen hebben met name betrekking op kosten verbandhoudend met periodiek groot onderhoud van de materiële vaste activa, een garantstelling voor een lening afgesloten door een stichting binnen de groep bij een kredietinstelling en een instandhoudingsvoorziening voor dezelfde stichting met een enigszins zwakke financiële positie. Voor nadere toelichting wordt verwezen naar de enkelvoudige balans van de vereniging KNVB.

Van de totale voorzieningen van circa € 5,8 miljoen (2010: circa € 6,1 miljoen) is een bedrag van circa € 4,8 miljoen als langlopend (langer dan één jaar) aan te merken.

[21] Langlopende schulden

Looptijd één t/m vijf jaarLooptijd langer dan vijf jaar30 juni 201130 juni 2010
Schulden aan kredietinstellingen 544 715 1.259 1.395
Lening van participanten 0 0 0 184
Waarborgsommen 0 210 210 204
Totaal 544 925 1.469 1.783

De schulden aan kredietinstellingen hebben betrekking op de financiering van S.S.Z. (circa € 1,3 miljoen). De lening S.S.Z. heeft een looptijd van 20 jaar (vanaf augustus 2001) tegen een vast rentepercentage van 6,0% en per jaar wordt circa € 136.000 afgelost. Met ingang van augustus 2011 is een rentevastperiode van drie jaar overeengekomen met een rentepercentage van 3,9%.

De lening van participanten heeft betrekking op een door derde verstrekte lening aan Voetbalmedia B.V. Deze lening is in het boekjaar 2010/'11 door Voetbalmedia B.V. afgelost in het kader van de aankoop van de resterende 30% van de aandelen Voetbalmedia B.V. door de KNVB.

De waarborgsommen zijn renteloos en hebben voor een groot gedeelte een looptijd langer dan 5 jaar.