Goed Sportbestuur
pixel pixel Goed Sportbestuur       pixel pixel pixel

Goed Sportbestuur

De KNVB geeft Corporate governance, in de sportwereld bekend als Goed Sportbestuur, structurele aandacht. Het beoogt een vast onderdeel te zijn van het doen en laten binnen de bond. Het bondsbestuur stelt een actieplan vast dat garant staat voor een KNVB-brede aanpak van de aanbevelingen van de NOC*NSF-commissie Loorbach. De bond zelf stelt bovendien, vanuit haar eigen beginselen van governance, doelen op het vlak van openheid en integriteit, doelgerichtheid & doelmatigheid en verantwoording. In het kort de drie belangrijkste, eerste resultaten van dit gevarieerde actieplan:

1 - Meer samenhang in beleid, planning en control

Samen Scoren, het beleidsplan voetbal 2009-2014, staat centraal. Dit plan is abstract en volstaat in grote lijnen met de vermelding van 'wat we willen' en 'wat we gaan doen'. Concretisering gebeurt KNVB-breed; voor amateurvoetbal en KNVB-brede beleidsactiviteiten via seizoenenplannen en voor betaald voetbal via een bedrijfsplan.

2 - Focus op zuiver en integer handelen

Een van de peilers van Goed Sportbestuur is een gedragscode die zich richt op zuiver en integer handelen. Bij een organisatie als de KNVB horen een houding en gedrag die aansluiten op haar normen!

3 - Meer transparantie

Een hedendaagse organisatie hecht veel waarde aan openheid. De KNVB behaalt behalve op het veld, óók successen op het gebied van belangrijke veranderingen en vernieuwing in de samenleving, met voetbal als wezenlijk onderdeel.

Structureel risicomanagement

Het maakt niet uit of de impact groot of klein is, het motto is om elk besluit vanuit allerlei invalshoeken te bekijken: niet alleen gaan voor de inhoud maar ook de vraag stellen of dat betaalbaar is, het met de eigen mensen te doen is, eventuele informatietechnologische toepassingen op tijd klaar zullen zijn, de KNVB-reglementen ruimte bieden, enzovoorts. Het beginsel van integraal adviseren, waarmee we al een belangrijke stap zetten in risicobeheersing.

Een passende organisatie

Daadkracht in beleid en uitvoering vergt een passende organisatie, met bestuurlijke en toezichthoudende organen die op hoofdlijnen besluiten nemen. Het vergt ook een professionele organisatie met een zekere mate van delegatie, die – voor een deel in samenwerking met vrijwilligers – belast is met de realisatie. In het kader van Goed Sportbestuur wordt gewerkt aan een heldere beschrijving van de taken en verantwoordelijkheden van de bestuurlijke organen.

Organogrammen