|
De KNVB kijkt terug op een fantastisch voetbaljaar. Er worden mooie resultaten behaald door te investeren in voetbal. Tegelijkertijd zijn er nog veel spannende ambities, zoals verwoord in het 'Beleidsplan Voetbal 2009 – 2014 Samen Scoren'.
| |
De KNVB-medewerkers leveren een heel belangrijke, professionele bijdrage aan het behalen van de doelstellingen. Dit doen ze door open te staan voor verdere ontwikkelingen en ook zelf ontwikkelingen te initiëren. Medewerkers geven samenwerking binnen de organisatie én met anderen – in binnen- en buitenland – vorm. En medewerkers zorgen ervoor dat de bond toonaangevend is én verantwoordelijkheid neemt in de sector en in de sport.
|
|
Medewerkers staan nooit alleen
Om deze bijdrage te kunnen blijven leveren, moet de KNVB haar medewerkers optimaal uitdagen en faciliteren. Hiervoor moet, behalve medewerkers, óók de organisatie openstaan voor discussie en kritiek. Medewerkers zijn zelf verantwoordelijk voor hun ontwikkeling en de KNVB biedt hiervoor aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden, voldoende ontwikkelmogelijkheden en een breed carrièrepad. De medewerkers staan er nooit alleen voor. De relatie tussen werkgever en werknemer wordt gekenmerkt door wederzijds respect en open communicatie.
|
Personeelsbestand
Als gevolg van een groot aantal (voetbal)seizoensgebonden activiteiten, heeft de KNVB als arbeidsorganisatie een zeer wisselend kwantitatief personeelsbestand. Wanneer er wordt gevoetbald, zijn er ongeveer vijfhonderd oproepkrachten actief voor de bond. Het 'vaste' personeelsbestand is beperkt tot full- en parttimers binnen de businessunits amateurvoetbal (AV) en betaald voetbal (BV). De verschillen in medewerkers aantallen, naast de gebruikelijke in- en uitstroom, ten opzichte van vorig boekjaar zit in het feit dat er met een andere berekeningsmethodiek is gewerkt. De grafieken hebben dus niet betrekking op de oproepkrachten. Bij het sluiten van het verslagjaar ziet het personeelsbestand er als volgt uit:
|
|
|
Arbeidsomstandigheden
Het Arbobeleid binnen de KNVB is gericht op de optimalisatie van de arbeidsomstandigheden ten behoeve van bevordering van het welzijn en de gezondheid van de medewerkers.
|
|
Figuur 6: Voortschrijdend verzuimcijfer kort/middellang/lang/extra lang ziekteverzuim, uitgedrukt in een percentage van het totale ziekteverzuim per businessunit over de periode 1 juli 2010 tot en met 30 juni 2011
- AV heeft in verhouding een hoger percentage langdurig verzuim en BV een hoger percentage extra lang verzuim.
Figuur 7: Gemiddelde meldingsfrequentie, ofwel het gemiddeld aantal ziekmeldingen per jaar per medewerker, verdeeld per businessunit
- De medewerkers melden zich ten opzichte van voorgaande jaren minder vaak ziek, maar als de medewerker zich ziek meldt, is de gemiddelde verzuimduur langer.
- Ten opzichte van vorig boekjaar zijn de verzuimcijfers bij beide business units gestegen, met name het lang tot extra lang ziekteverzuim.
Verzuim
De KNVB heeft weinig of geen arbeidsgebonden verzuim. Het verzuimpercentage voor de Nederlandse beroepsbevolking ligt gemiddeld rond de 4,3% (bron CBS). De meldingsfrequentie ligt onder het landelijk gemiddelde (1,0%, bron CBS).
Inzicht in risico's
Vanwege een verbouwing in het Bondsbureau en verhuizingen van twee districtskantoren vindt er een Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) plaats. Een RI&E geeft inzicht in de risico's op het gebied van veiligheid, gezondheid en welzijn binnen de organisatie. In de RI&E staat ook een plan van aanpak waarin staat wat de organisatie tegen deze risicovolle situaties doet. Dit plan zal komend verslagjaar concreet worden.
Preventieve trainingen
Vanwege de verhuizing en aanpassingen van de werkplekken, meubilair en apparatuur staan vier preventieve trainingen CANS/RSI op het programma. Naast psychische klachten vormen klachten aan het houdings- en bewegingsapparaat een belangrijke oorzaak van verzuim. Deze trainingen beogen de medewerkers inzicht te geven in de risicofactoren. Ook krijgen zij handvatten om hun houding en gedrag te veranderen om klachten te kunnen voorkomen.
|
Verzuimrapportage
Via management self service (MSS) blijft het management continu op de hoogte van de verzuimstatistieken van de eigen afdeling. Op het gebied van MSS wordt nog meer geïnvesteerd. Doel hiervan is gezamenlijk meer managementinformatie (AV/BV) beschikbaar te stellen, om aan de hand van deze resultaten te kunnen sturen en handelen.
|
|
|
Lifestyle
Het project Lifestyle, gestart in 2009, krijgt een vaste plaats in de organisatie. Het gedifferentieerde programma is gebaseerd op gezonde voeding (denk aan het verstrekken van gratis fruit) en bewegen/sporten, deels gedurende werktijd. Aangeboden sporten zijn bijvoorbeeld tennis, zaalvoetbal, fitness, running en performance training. Periodieke enquêtes meten in hoeverre er aan de doelstellingen van het Lifestyle aanbod wordt voldaan.
|
|
|
Juiste persoon, juiste moment, juiste plaats
Het management zoekt naar de juiste balans van vraag en aanbod van de bondsmedewerkers: de juiste persoon, op het juiste moment, op de juiste plaats. Dit vereist inzicht in het personeelbestand, getypeerd door drie elementen: het aantal medewerkers (omvang), de competenties (wat kunnen zij) en de inzetbaarheid (waar zijn zij inzetbaar).
|
|
|
Inzicht in gewenste situatie
Strategisch personeelsmanagement vraagt om inzicht in deze elementen in de huidige situatie, in de gewenste situatie en in de manier waarop die situatie kan worden bereikt. De ontwikkeling in het kader van AV (klaar voor de toekomst; meer service, meer gemak en meer leden), bepaalt de gewenste situatie voor een belangrijk deel.
|
|
|