Directieverslag
pixel pixel Directieverslag       pixel pixel pixel

Directieverslag

De unieke opzet van het Beleidsplan voetbal 2009-2014

Een verslagjaar behelst vele aandachtspunten. Zeker bij de KNVB, de grootste sportbond van Nederland. De plaatsvervangend directeur amateurvoetbal en directeur betaald voetbal nemen de editie 2010/'11 door én blikken vooruit. Gezamenlijk; in lijn met 'Samen Scoren', het Beleidsplan voetbal 2009-2014.

"Heel mooi dat dit is geschreven vanuit een KNVB-brede samenhang", zegt Anton Binnenmars, plaatsvervangend directeur amateurvoetbal (AV). "Samen Scoren heeft twee Unique Selling Points", beaamt Bert van Oostveen, zijn collega bij betaald voetbal (BV). "Voor het eerst treden AV en BV gezamenlijk op. En het is veel minder dan voorheen een politiek document. Eerder een ambitieus regeerakkoord op hoofdlijnen."

Jaarlijks kunnen bijsturen

Want de voetbalwereld is dynamisch. "Dat wetende, kun je beter bijsturen via een jaarlijks bedrijfsplan", licht Van Oostveen de nieuwe aanpak toe. "Dat formuleren we niet vanuit een ivoren toren, maar juist steeds meer via onze medewerkers.

Middenin de maatschappij

Interne Organisatie. Vlootschouw. Bestuurlijke vernieuwing. KNVB Expertise. Financieel beleid, risicomanagement en, onder andere, de rol van de KNVB in en voor de maatschappij. Een voor één komen deze en andere termen, die zowel het verslagjaar 2010/'11 als de nabije toekomst nader duiden, voorbij.

De bond als bindmiddel

Veel aandacht voor voetbal en allochtone jeugd. Vijftienduizend probleemjongeren die tot voor kort nergens bij hoorden, maar nu officieel verbonden zijn met voetbal.

Excessen tegengaan

"We zijn geen pedagogen, maar wel de verbindende factor", zegt ook Binnenmars. "Ook hierin trekken AV en BV steeds meer samen op. Het is een ingewikkelde kwestie, maar met elkaar blijven we de goede doelen benoemen en zoveel mogelijk waarmaken."

Mogelijkheden via volume

Behalve het helpen verbeteren van de samenleving, krijgt de KNVB ook volop 'pure' kansen. Met name als het gaat om het bereiken van nieuwe doelgroepen. "Voetbal is en blijft hot", zegt Binnenmars bondig. "Groeien, dáár draait het om. Anders kom je stil te staan.

Nauw contact met achterban

Servicegerichtheid. Kwaliteit. Weten wat er bij de zo'n 3300 verenigingen speelt. De voetbalbond is steeds meer vraaggericht, in plaats van aanbodgericht. Een tendens die zich zal voortzetten.

Ambities goed leren kennen

Het helpt besturen van amateurclubs op een moderne, eenvoudige, zorgvuldige manier bij het ontwikkelen van gericht beleid met haalbare doelen. "Zij doorlopen dit proces gezamenlijk met een zelf samengestelde groep van betrokken leden", licht Binnenmars toe.

Manifesteren als organisatie

Ook de organisatie van de bond moet bij alle ontwikkelingen kunnen aansluiten. Een zogenaamde vlootschouw gaf grotendeels antwoord op de vraag of het huidig personeel klaar is voor de toekomst.

Services die inzichten bieden

De bond neemt de clubs nu veel meer aan de hand, onder meer via het Financieel Rating Systeem. Dit systeem helpt de financiële positie van de BVO's te beoordelen. Van Oostveen: "We krijgen nu vaker dan voorheen de credits, maar er is nog een lange weg te gaan."

Financieel gezond

Clubs moeten de zaken op orde hebben, hetzelfde geldt voor de KNVB. De directeur betaald voetbal vervolgt. "Het is simpel: we voeren een conservatief, degelijk financieel beleid. En blíjven dat doen.

Goede investeringen

Is er sprake van tegenvallers? "Dat heeft in voorkomende gevallen niet zozeer met minder winst te maken, als wel met het doen van minder investeringen", reageert Van Oostveen. "Enige waakzaamheid voor onze liquiditeitspositie is geboden, maar júist om de huidige gezonde positie óók voor de komende jaren te kunnen borgen.

Nog meer de middenstip

Binnenmars noemt meer investeringen die tot resultaat hebben geleid. "De uitbreiding van het bondsbureau met onder andere een extra 'ring'. Het nog meer bundelen van amateurvoetbal en betaald voetbal door beide secties onder te brengen onder één dak; de aankoop van Villa Sonnehaert tegenover het bondsbureau.

Risicomanagement

De KNVB gaat met zijn tijd mee. Dat heeft geleid tot een proces bestuurlijke vernieuwing bij amateurvoetbal. "Wanneer de algemene vergadering amateurvoetbal de voorstellen van het bestuur volgt, dan verandert er het nodige", weet Binnenmars.

In alles een voorbeeldfunctie

Twee leden van de Raad van Toezicht (RvT) zien specifiek toe op financiële transacties, waarbij vooraf de grenzen zijn vastgelegd door bestuur, directie en management.