|
De KNVB is de grootste sportbond van Nederland.Wekelijks voetballen 1.205.808 leden. Met behulp van honderdduizenden vrijwilligers staan er elke week 32.500 wedstrijden op het programma. Bij 3.275 verenigingen voetballen in het seizoen 2010/'11 124.051 vrouwen en meisjes. De wedstrijden worden in goede banen geleid door 5.970 scheidsrechters. Ook dit seizoen groeit het totale ledenaantal van de KNVB, evenals het totaal aantal mensen dat actief en passief met voetbal bezig is
| |
Verbindende factor
Hiermee draagt de KNVB zorg voor de bevordering van de actieve en passieve voetbalbeleving van en voor iedereen, op een maatschappelijk verantwoorde wijze. De KNVB is de verbindende factor in de voetbalsport. De bond organiseert verscheidene voetbalactiviteiten waarin mannen, vrouwen, jongens en meisjes het tegen elkaar opnemen. Behalve een sportieve, is er ook een sociale doelstelling.
|
|
Nieuwe doelgroepen
Voetballen gebeurt op het veld, in de zaal, op het zand en op straat. Met (nieuwe) voetbalvormen zoals straatvoetbal, beach soccer en 35+- en 45+-voetbal probeert de KNVB nieuwe doelgroepen aan zich te binden en een leven lang sporten mogelijk te maken. Zo kunnen aan het KNVB Calvé Straatvoetbaltoernooi jongens en meisjes in de leeftijd van 6 tot en met 12 jaar deelnemen, ongeacht of ze lid zijn van een voetbalvereniging. Dit seizoen telt het toernooi, dat in 45 gemeenten (2010/'11: 38) wordt georganiseerd, maar liefst 45.000 enthousiaste deelnemers.
Populariteit Nederlands elftal
De populariteit van Oranje blijft toenemen na het succesvolle WK. Tijdens het WK stijgen de kijkcijfers tot grote hoogten: trekt de eerste wedstrijd (tegen Denemarken) nog 9 miljoen kijkers, de halve finale tegen Uruguay houdt 12,3 miljoen mensen aan de buis gekluisterd. Dat is een kleine 100.000 meer dan de 12,2 miljoen mensen die, terwijl de zomervakantie in sommige delen van Nederland al is begonnen, zondagavond de finale tegen Spanje bekijken.
De vijf thuiswedstrijden van Oranje dit seizoen worden bezocht door ruim 198.000 bezoekers, waarbij de wedstrijden tegen Oostenrijk en Hongarije volledig zijn uitverkocht.
|
Kwaliteit
Honderdduizenden vrijwilligers die talloze uren besteden aan de sport, bijvoorbeeld als jeugdleider, scheidsrechter, kantinebeheerder of bestuurslid. Miljoenen fans van Oranje en de clubs, voor wie voetbal een belangrijk onderdeel vormt van hun leven. Voor alle liefhebbers in Nederland wil de KNVB zorgdragen voor de kwaliteit van voetbal. Ieder moet op zijn of haar eigen niveau kunnen voetballen, op een maatschappelijk verantwoorde wijze.
Voor het waarborgen van de kwaliteit zorgt de KNVB Academie, die in het seizoen 2010/'11 804 cursussen organiseert voor trainers, scheidsrechters en jeugdleiders. Van de 12.091 mensen die een cursus volgen, behalen 10.974 deelnemers een diploma.
|
|
Verbeteren en verbreden
De kerntaken van de Koninklijke Nederlandse Voetbalbond zijn het organiseren van competities en evenementen, het organiseren van het vertegenwoordigende voetbal (Nederlands elftal en de overige nationale teams), het organiseren en ontwikkelen van de bedrijfstak voetbal en het participeren in maatschappelijke projecten. Verdeeld over zes districtskantoren en het bondsbureau in Zeist werkt de bond, op een servicegerichte en professionele manier, aan het verbeteren en verbreden van voetbal in al zijn verschijningsvormen.
|
Méér dan voetbal
De organisatie en ontwikkeling van het voetbal is de core business van de KNVB. Als grootste sportbond van Nederland draagt de KNVB hiermee direct bij aan het realiseren van maatschappelijke doelen zoals de participatie, integratie, gezondheid en ontwikkeling van kinderen en volwassenen. Voetbalverenigingen zorgen voor binding in dorp of stad. Voetbal creëert sociale vorming, is gezond, sportief en educatief. Voetbal is daarmee méér dan een spel en een voetbalvereniging méér dan een vereniging. Voetbal – en dus de KNVB – heeft intrinsiek een grote maatschappelijke waarde. Kortom, de KNVB is meer dan voetbal.
|
|
Maatschappelijke thema's
De bond erkent deze betekenis en heeft onder het motto samen voetballen, samen leven drie maatschappelijke kernthema's benoemd [Beleidsplan Voetbal Samen Scoren 2009-2014]: - voetbal voor iedereen: de weerspiegeling van de gehele samenleving in het voetbal (vitale verenigingen waar iedereen zich thuis voelt);
- voetbalwaarden: sportiviteit en respect in het voetbal (de opvoedkundige kracht van voetbal);
- voetbal als middel: de maatschappelijke waarde van het voetbal actief invullen en uitdragen (actief bijdragen aan maatschappelijke vraagstukken).
Verschil maken
De KNVB zet de kracht van voetbal in om maatschappelijke problemen een positieve impuls te geven. Als grootste sportbond van Nederland neemt de KNVB zijn verantwoordelijkheid om – samen met partners – voetbal in te zetten voor een betere samenleving. Zowel binnen als buiten Nederland. De KNVB begint bij zichzelf, zet eigen kwaliteiten in (geen geld, maar juist mensen en middelen) en bundelt krachten met gespecialiseerde partners. De KNVB zet projecten op die dicht bij de bond staan en waarmee de meeste toegevoegde waarde wordt geleverd aan de samenleving.
Zo leidt de KNVB samen met lokale partners over de hele wereld mensen op tot WorldCoaches. Zij krijgen scholing op zowel voetbaltechnisch als op sociaal-maatschappelijk vlak. Belangrijkste doel is kinderen en jongeren te stimuleren hun talenten en passies te ontwikkelen. Zo krijgen zij vertrouwen en kunnen zij zichzelf ontplooien. Daarmee verbetert het toekomstperspectief van het kind én de hele gemeenschap. Via het programma worden in het seizoen 2010/'11 in vijftien landen 1561 WorldCoaches opgeleid: 441 vrouwen en 1120 mannen.
Binnen het Sport-zorgtraject zet de KNVB voetbal in als ondersteunend middel bij de behandeling van kinderen met een gedragsstoornis. Het lidmaatschap van een voetbalvereniging helpt jongeren hun plekje te vinden in de Nederlandse samenleving. In plaats van rond te hangen op straat ontwikkelen zij op hun voetbalclub een sociaal netwerk. Gedurende het seizoen bieden 48 voetbalverenigingen samen plek aan in totaal 230 kinderen.
|
Ambitie
De KNVB wil in de komende jaren zijn 'Meer dan voetbal-bijdrage' vergroten, zowel nationaal als internationaal. Als basis hiervoor gelden drie voetbalpijlers: - Club. De KNVB stimuleert clubs zich te ontwikkelen tot een 'open club' midden in de wijk: de voetbalclub als buurthuis van de toekomst.
- Coach. De KNVB stimuleert coaches zich ook buiten het veld te ontwikkelen, om een belangrijke, maatschappelijke rol te kunnen spelen.
- Voetballer. De KNVB stimuleert voetbal onder doelgroepen die maatschappelijk buitenspel staan. Want voetbal is er voor iedereen.
|
|
Partners
De KNVB positioneert zich actief als een natuurlijke en logische partner voor maatschappelijke organisaties en initiatieven uit de sport, het onderwijs, de overheid en het bedrijfsleven.
Inhoud jaarverslag
In dit jaarverslag is er aandacht voor alle belangrijkste ontwikkelingen in het seizoen 2010/'11. Daarnaast staan de vijf maatschappelijke projecten van de KNVB beschreven: Dreamteams, Worldcoaches, Sportzorgtraject, Jeugdsportfonds en KNVB en de wijk.
|