pixel pixel Corporate       pixel pixel pixel

De KNVB is de grootste sportbond van Nederland.

Wekelijks voetballen 1.205.808 leden. Met behulp van honderdduizenden vrijwilligers staan er elke week 32.500 wedstrijden op het programma. Bij 3.275 verenigingen voetballen in het seizoen 2010/'11 124.051 vrouwen en meisjes. De wedstrijden worden in goede banen geleid door 5.970 scheidsrechters. Ook dit seizoen groeit het totale ledenaantal van de KNVB, evenals het totaal aantal mensen dat actief en passief met voetbal bezig is

Verbindende factor
Hiermee draagt de KNVB zorg voor de bevordering van de actieve en passieve voetbalbeleving van en voor iedereen, op een maatschappelijk verantwoorde wijze. De KNVB is de verbindende factor in de voetbalsport. De bond organiseert verscheidene voetbalactiviteiten waarin mannen, vrouwen, jongens en meisjes het tegen elkaar opnemen. Behalve een sportieve, is er ook een sociale doelstelling.

Kwaliteit

Honderdduizenden vrijwilligers die talloze uren besteden aan de sport, bijvoorbeeld als jeugdleider, scheidsrechter, kantinebeheerder of bestuurslid. Miljoenen fans van Oranje en de clubs, voor wie voetbal een belangrijk onderdeel vormt van hun leven. Voor alle liefhebbers in Nederland wil de KNVB zorgdragen voor de kwaliteit van voetbal. Ieder moet op zijn of haar eigen niveau kunnen voetballen, op een maatschappelijk verantwoorde wijze.
Voor het waarborgen van de kwaliteit zorgt de KNVB Academie, die in het seizoen 2010/'11 804 cursussen organiseert voor trainers, scheidsrechters en jeugdleiders. Van de 12.091 mensen die een cursus volgen, behalen 10.974 deelnemers een diploma.

Méér dan voetbal

De organisatie en ontwikkeling van het voetbal is de core business van de KNVB. Als grootste sportbond van Nederland draagt de KNVB hiermee direct bij aan het realiseren van maatschappelijke doelen zoals de participatie, integratie, gezondheid en ontwikkeling van kinderen en volwassenen. Voetbalverenigingen zorgen voor binding in dorp of stad. Voetbal creëert sociale vorming, is gezond, sportief en educatief. Voetbal is daarmee méér dan een spel en een voetbalvereniging méér dan een vereniging. Voetbal – en dus de KNVB – heeft intrinsiek een grote maatschappelijke waarde. Kortom, de KNVB is meer dan voetbal.

Ambitie

De KNVB wil in de komende jaren zijn 'Meer dan voetbal-bijdrage' vergroten, zowel nationaal als internationaal. Als basis hiervoor gelden drie voetbalpijlers:
  1. Club. De KNVB stimuleert clubs zich te ontwikkelen tot een 'open club' midden in de wijk: de voetbalclub als buurthuis van de toekomst.
  2. Coach. De KNVB stimuleert coaches zich ook buiten het veld te ontwikkelen, om een belangrijke, maatschappelijke rol te kunnen spelen.
  3. Voetballer. De KNVB stimuleert voetbal onder doelgroepen die maatschappelijk buitenspel staan. Want voetbal is er voor iedereen.

pixel pixel KNVB en...  pixel pixel pixel

Dream Teams

De KNVB is van mening dat iedereen die wíl voetballen, ook daadwerkelijk moet kunnen voetballen. Helaas is dit in de praktijk niet altijd het geval.