pixel pixel Voorwoord   pixel pixel pixel

Samen gescoord

Aan het eind van het beleidsplan 2009-2014 (Samen Scoren), met intussen het beleidsplan 2014-2018 (Voetbal om van te houden) als gloednieuw kompas, vat de Koninklijke Nederlandse Voetbalbond op deze online pagina's het voetbaljaar 2013/'14 nog eens uitgebreid samen. Een seizoen met noodzakelijke veranderingen, naast zichtbare resultaten en mooie ontwikkelingen.

Op de drempel van ons
125-jarige bestaan, hebben we opnieuw de unieke kansen die het voetbal ons en onze samenleving biedt, benut. U vindt in dit jaarverslag treffende voorbeelden van het bevorderen van leefbaarheid en gezondheid, het werken aan sterke, vitale verenigingen, het stimuleren van een veilig en plezierig voetbalfeest ook in en om ons profvoetbal en, onder meer, het concreet blijven aanmoedigen van sportiviteit en respect. Dit laatste illustreren we met 'betere' cijfers, waarbij het thema onverminderd hoog op de gemeenschappelijke agenda zal moeten blijven staan.

Een zwarte bladzijde voor de KNVB in 2013/'14 is overduidelijk de ingrijpende reorganisatie waartoe de sectie amateurvoetbal zich genoodzaakt zag. Een positieve ontwikkeling daarentegen: het amateurvoetbal zet met de regionale serviceteams en nieuwe middelen zoals het verenigingspanel, de vereniging centraal. Innovaties in het betaalde voetbal waren er eveneens. Bijvoorbeeld in de vorm van de pilot Arbitrage 2.0, naast de voortdurende focus op financial fairplay, integriteit, eerlijke competities, inspirerende kennisdeling en onze toekomstige internationale voetbalprestaties.

Verheugd waren we, op de valreep van 2013/'14, met de op bijzondere wijze behaalde bronzen medaille van Oranje op het WK. En eveneens met de Europese titel van onze Vrouwen onder 19, die een historische plaats inneemt binnen de nog altijd indrukwekkende groei van het meisjes- en vrouwenvoetbal. Het is geheel in lijn met waar we ons via het nieuwe beleidsplan Voetbal om van te houden nadrukkelijker dan ooit voor inzetten: 'Plezierig voetballen, voor iedereen, een leven lang'.

Maar allereerst nodigen wij u graag uit verder te lezen in dit jaarverslag. Zoals over het geslaagd gebleken bid voor het EK 2020, voetbaldoelgroepen die we steeds meer aan ons weten te binden, investeringen voor onze Oranjefans, modernisering en duurzaamheid, onze online successen, en talentontwikkeling en clubondersteuning in (heel) brede zin. Over de continue wens van de KNVB om alle andere liefhebbers en partijen in het voetbal te ondersteunen, faciliteren en inspireren – zowel in de amateurtak als in het betaalde voetbal – verder bouwend aan de mooie toekomst van onze sport.

Dit alles kunnen en willen we enkel en alleen samen doen. Samen met al onze partners, met de overheid, met de clubs, met de verenigingen, samen met ú. Gezamenlijk beleven we nu ook ons 125-jarige bestaan. Een jubileum, officieel op 8 december 2014, om dit jaar uitgebreid bij stil te staan. Een mijlpaal waarvan ook het voetbaljaar 2013/'14 een opbouwend en dynamisch onderdeel is geweest.

Bert van Oostveen, directeur betaald voetbal
Hans Spierings, directeur amateurvoetbal a.i.